چکیده:
امروزه اثبات اینکه بسیاری از آموزه های علوم انسانی مدرن، با آموزه های اسلامی ناسازگار است و تحول در این علوم، امری ضروری است، کار دشواری نیست. آنچه دشوار است تبیین این نکته است که چگونه می توان این تحول را، نه با نگاه خام و گذاشتن چند آیه و روایت در کنار متون جدید، بلکه با استمداد از علوم و اندیشه های اسلامی ای که حاصل قرن ها تلاش علمی اندیشمندان مسلمان بوده و در تعاملی پویا با اندیشه های معاصر، رقم زد. اگرچه این تحول بخشی نیازمند استمداد از بسیاری از دانش های سنتی مسلمانان است، اما هدف مقالهٔ حاضر، این است که فقط شیوه و میزان کمک «فلسفهٔ اسلامی موجود» به تحول آفرینی در علوم انسانی مدرن را مورد بحث قرار دهد.
در طبقه بندی های سنتی علوم، به دلیل پذیرش ماهیت سلسله مراتبی دانش ها، «فلسفهٔ اولی» مادر علوم شمرده می شد، و به لحاظ معرفت شناختی، شایستگی این را دارد که پشتوانهٔ تمام علوم دیگر قرار گیرد. با انحطاط مابعدالطبیعه در دوران جدید و القای بن بست در عرصه وجودشناسی، فلسفه به مثابهٔ علم وجودشناسی رسما کنار زده شد، و تقدم فلسفه بر سایر علوم زیر سوال رفت؛ اما در پس پرده، وجودشناسی ماتریالیستی زیربنای علوم گردید و با غلبه یافتن پیش فرض هایی همچون مادی و متباین دانستن وجود انسان ها و کنار گذاشتن مبحث علیت غایی در تحلیل واقعیات انسانی، استقلال و اصالت فلسفی بسیاری از مباحث علوم انسانی زیر سوال رفت و فضای قراردادانگاری و تبعیت از اعتباریات بی ضابطه غلبه یافت و مباحث این دسته از علوم، به یک سلسله مباحث حسی و قراردادی آمیخته با پیش داوری های ماتریالیستی در باب ماهیت انسان، فروکاسته شد.
این مقاله می کوشد با تبیین الگوی مطالعه وجودشناختی در بررسی امور خاص، نشان دهد که چگونه «وجودشناسی مضاف» می تواند الگوی موجهی برای تحقیق در عرصهٔ «فلسفه های مضاف» (فلسفه روان شناسی، فلسفهٔ اقتصاد، و...) باشد؛ و نیز اینکه چگونه تحول آفرینی در علوم انسانی مدرن، نیازمند بهره مندی از چنین «فلسفه های مضاف» ی است. همچنین با نشان دادن مصادیقی از تحقق یافتن چنین وجودشناسی های مضافی در تاریخ اندیشهٔ اسلامی، و ارائه مصادیقی از ورود این گونه مباحث در نقد و اصلاح علوم انسانی جدید، امکان عملی چنین الگویی را آشکارتر سازد.
Today, proving that most of the doctrines of the modern humanities is
incompatible with the Islamic teachings and that enhancing development in it is
necessary, is not an easy task. What is harder and more difficult is description of
this point that how can this development, not by a superficial attitude and
recourse to the Qur’anic verses and Islamic traditions, but by appealing to the
Islamic thought and learning which is the outcome of centuries of scholarly
activities of Muslim intellectuals and strong interaction with contemporary
thoughts, be taken place?. Although bringing such a development requires the
help of a large number of the Islamic traditional sciences, the present article is
just aimed at dealing with the manner and extent of contributing “the
contemporary Islamic philosophy” in the development of modern humanities.
In the traditional classification of knowledge, “First Philosophy”, because
of admittance of the hierarchical nature of knowledge, was considered as the
“mother of sciences” so that, epistemologically, it could support all other
sciences. With the decline of metaphysics in the modern times as well as
inculcating the idea that the ontology has ended up, the philosophy as ontology
was formally excluded and its priority over other sciences was challenged; but,
materialistic ontology, behind a curtain, became an underlying basis of sciences
and by predominance of presuppositions as material, taking the existence of
humans as divergent, and the exclusion of ultimate causality in analyzing human
realities, the philosophical independence and principality of much of the
discussions related to humanities, were questioned. Also, the idea of
conventionality and adherence to fictitious entities dominated, reducing the
discussions of these groups of sciences to a series of physical and conventional
issues combined with materialistic presuppositions concerning the essence of
human being.
Describing the model of ontological study in exploring specific affairs,
this article attempts to demonstrate that how “applied ontologies” can be a
justified model for scholarship in the sphere of “applied philosophies”
(philosophy of psychology, philosophy of economics, and so on), and how
progress in modern humanities would be in need of such applied philosophies.
Likewise, showing cases of the realization of such applied ontologies in the
history of Islamic thought, as well as giving instances of introducing such topics
in criticizing and refinement of modern humanities, makes the practical
possibility of such a model more obvious