چکیده:
فلوطین از حکمای یونان باستان است و کتابش اثولوجیا تاثیرات فراوانی بر فلسفهٔ اسلامی نهاده است. در بین حکمای مسلمان، صدرالمتالهین بیشترین استفاده را از آراء و نظریات او کرده است؛ به طوری که بسیاری از نظریات خاص حکمت متعالیه، ریشه در آرای فلوطین دارد. برخی از آرای فلوطین عبارتند از: اعتقاد به ذومراتب بودن هستی، قاعدهٔ بسیط الحقیقه کل الاشیاء، قاعدهٔ الواحد، اعتقاد به ذومراتب بودن نفس و حضور مراتب وجودی در نفس آدمی، اعتقاد به حضور تمام موجودات عالم ماده در عوالم برین و... . اما دو فلسفهٔ فلوطینی وصدرایی دارای چه شباهت ها و تفاوت هایی است؟ نوشتار پیش رو درصدد است ضمن معرفی آراء و نظریات اساسی فلسفهٔ فلوطین و صدرالمتالهین، موارد مشابهت و افتراق این دو فلسفه را نشان دهد. ازجمله نتایج این تطبیق و مقایسه، کشف و درک میزان تاثیرپذیری حکمت متعالیه از فلسفهٔ فلوطین است.
Plotinus was a major philosopher of the ancient Greek whose
Enneads had a significant influence upon the Islamic philosophy.
Among Muslim philosophers, MullÁ ÑadrÁ has greatly benefited from
his views and doctrines, so that a good deal of specific theories of the
Transcendent Philosophy (al-Îikmat al-MutaÝÁliya) have their roots in
Plotinus’ views. Some of his views are: belief in the hierarchical degrees
of being, the principle of ‘the simple reality is all things’, the principle
of The One (al-WÁÎid), belief in the hierarchical degrees of the soul, the
existential degrees in the human soul, and the belief in the presence of
the whole material existents in transcendental world etc. However, what
are the differences and similarities of the two Neoplatonic and Sadrian
systems? By presenting the essential views and doctrines of the
philosophy of Plotinus and MullÁ ÑadrÁ, this study seeks to show
notable similarities and dissimilarities of the two systems. One of the
consequences of this comparison is to understand and discover the
extent of which the Transcendent Philosophy is influenced by Plotinus’
philosophy.