چکیده:
اخلاق حرفه ای، وظایفی را متوجه سازمان تبلیغ دین می کند که رهیافت به عرصه های نوین، ازجمله آنهاست. پژوهش حاضر ضمن بازکاوی «تبلیغ دینی» مدعی است امروزه بدون ورود به عرصه های نوین علمی، تبلیغ دینی موفق نخواهد شد. ورود سازمان تبلیغ دین به دانش های جدیدی مانند: مدیریت، جامعه شناسی و روان شناسی امری اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش با روش تبیینی، اولا عنصر «مسئولیت» در سازمان تبلیغ دین بررسی شده و این نتیجه به دست آمده که تبلیغ دین پیام رسانی صرف نیست، بلکه زمینه سازی برای پذیرش همه جانبه مفاد تبلیغی از مسئولیت های سازمان مزبور می باشد. ثانیا یکی از مهم ترین مقتضیات اخلاق حرفه ای در سازمان تبلیغ دین بررسی شده و این نتیجه به دست آمده که سازمان تبلیغ دین موظف است روش های کمی و کیفی خود را بروز داده، از تناسب با مخاطب، زمان و مکان غافل نماند.
Professional ethics assigns some duties to the organization of religion propagation from which approaches to innovative fields could be mentioned. This study investigates that nowadays، without entering the innovative scientific fields، religious propagation would not meet success. Emergence of organization of religion propagation to the modern sciences such as management، sociology، and psychology is an inevitable matter. Having an explanatory approach in this study، at first، the responsibility factor in the organization of religion propagation has been analyzed and the result shows that religion propagation is not merely a messaging fact but it underlies the comprehensive acceptance of the propagating contents from the responsibilities of the aforementioned organization. Then، one of the most significant requirements of professional ethics in religion propagation organization has been analyzed and this result has been achieved that religion propagation organization is bound to updating and modernizing its qualitative and quantitative methods، and also it should not be unaware of compatibility with time، place and addressee.
خلاصه ماشینی:
شاید ظاهر برخی از آیات قرآن در نگاه آغازین، پیامرسانی صرف را وظیفه مبلغ دینی معرفی میکند، مثل آیاتی که «بلاغ» را وظیفه انحصاری پیامبر معرفی کرده است؛ (مائده / 92) اما قرآن بر این نکته تأکید میکند که ایمان و پذیرش همهجانبه مخاطبان، برای پیامبر مهم بوده است.
ضروری است که سازمان تبلیغ دین به امر تبلیغ، نگاهی حرفهای و کلان داشته و ضمن برنامهریزی کـوتاهمدت، برنامههای درازمدتی را برای پاسخگویی به اقتضائات زمانه تنظیم کند.
نیازمندیم؟ برای تولید امور پیشگفته چه کردهایم؟ چه میکنیم؟ چه میتوانیم انجام دهیم؟ به نظر میرسد تهیه امکانات سختافزاری مانند فضای فیزیکی ازجمله مساجد، سالنها و مجموعههای فرهنگی با امکانات رفاهی نوین، بهعنوان یکی از بسترهای تبلیغی دین، بر عهده سازمان تبلیغ دین است و بر این واجب اخلاقی در قرآن و روایات نیز تأکید شده است.
توسعه مخاطب مخاطب تبلیغ دینی کیست؟ تا چه شعاعی ما باید تبلیغات خود را گسترش دهیم؟ آیا باید برنامهریزی محلی داشته باشیم یا اینکه باید ملی و منطقهای یا بینالمللی فکر کنیم؟ سازمان تبلیغ دین موظف است هم در قبال آن روستایی مرزنشین برنامه متناسب ارائه دهد و هم آن پایتختنشین را مدیریت و رهبری کند.
(واسعی و دیانی، 1386: 269) حال تنوع محصولات دینی ما چقدر است و چـه کسی در این زمینه پاسخگو است؟ طلبه و دانشجویی که با عشق به علم و دانش و معنویات و از روی احساس وظیفه، راهی حوزه یا دانشگاه میشود، در قبال این معضل چه میتواند انجام دهد؟ اگر در سطح کلان و سطح سازمانی به تبلیغ دین نگرشی نداشته باشیم، یقینا پاسخگویی برای این معضلات نخواهیم یافت.