چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی، ابتدا به ترسیم مضرات رسانههای دیجیتالی اقدام نموده، سپس با بهرهگیری از آیات قرآن کریم به ارائة راهکارهایی در جهت مصونسازی جامعه از مضرات مذکور پرداخته است. یافتهها نشان داد که مضرات رسانههای نوین را میتوان در ابعاد فردی (روحی ـ روانی)، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد. عمدهترین راهکارهای مأخوذ از قرآن کریم در خصوص دفع مضرات مذکور نیز به ترتیب در مضرات فردی (روحی ـ روانی) شامل راهکارهایی چون تقوای حضور و ارتباطات متقابل اجتماعی و رویکرد معنویتگرایی، در مضرات اجتماعی شامل راهکارهایی چون ازدواج، پرهیز از شایعهپراکنیهای رسانهای با تأکید بر واقعیتمحوری، امر به معروف و نهی از منکر در مقابل انحرافات اجتماعی، در مضرات فرهنگی شامل راهکارهایی چون آمادگی کامل برای تهاجمات فرهنگی، مدیریت ارزشی در رسانهها، منع از شیطانپرستی در مضرات سیاسی شامل راهکارهایی چون تأکید بر هویت حقیقی خود، استکبارستیزی، عبرتآموزی از سرنوشت گذشتگان و در مضرات اقتصادی شامل راهکار اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از تجملپرستی میباشند
خلاصه ماشینی:
"امروزه رسانهها سعی میکنند جامعة بشری را به انحراف بکشانند و با نقشههای شیطانی و گمراهکنندة خود موجب تضعیف ایمان افراد شوند که این نکته در قرآن کریم به صراحت ذکر شده است: «ود کثیر من أهل الکتاب لو یردونکم من بعد إیمانکم کفارا حسدا من عند أنفسهم من بعد ما تبین لهم الحق فاعفوا واصفحوا حتی یأتی الله بأمره إن الله علی کل شیء قدیر: بسیاری از اهل کتاب از روی حسد ـ که در وجود آنها ریشه دوانده ـ آرزو میکردند شما را بعد از اسلام و ایمان، به حال کفر باز گردانند، با اینکه حق برای آنها کاملا روشن شده است.
با توجه به اینکه نقش رسانهها در سدة معاصر هر روز بیش از پیش برجسته شده است و امروزه به واسطة کشف و به کارگیری فنآوریهای جدید ارتباطی، تا عمق جوامع نفوذ کرده و از تأثیر بسزا و تعیینکنندهای در جهتدهی افکار عمومی برخوردار شدهاند و این توانایی را دارند که توازن قوا را به نفع گیرنده و نه به نفع فرستنده، تغییر دهند و محتواهای گوناگون و متنوع در دسترس استفادهکنندگان دارای قدرت انتخاب قرار دهند و جای بسیاری از حوزههای حیاتی انسان را پر کند و صرفا ابزاری برای انتقال پیام یا اطلاعات نبوده، بلکه آنها جهان و نحوة هستی خود ما را در معنا و مفهومی و روانشناختی تغییر میدهند و علاقة شدید گروههای سنی مختلف به استفاده از اینگونه محصولات به قدری است که هم در سطح خانوادهها تنشهای گوناگونی را موجب شده و هم در سطح جامعه معضلاتی را در پی داشته است."