چکیده:
«آیندهپژوهی» به عنوان یکی از حوزههای مطالعاتی، این رسالت را بر عهده دارد که مدیریت آینده جهان را ترسیم سازد. بر همین مبنا است که رهبران جوامع با در نظر گرفتن عوامل مختلف (ایدهها، آرزوها، فرصتها، تهدیدها و استعدادها) و برای رسیدن و تعیین درست آینده، سندهایی را با عنوان «چشمانداز» تنظیم میکنند. بر این اساس، چشمانداز، بیان سازمان یافتهای است در مورد حرکت از حال به سوی آینده و از وضع موجود به وضع مطلوب. یکی از ضرورتهای جامعه دینی ما تدوین سند چشمانداز فرهنگی بر اساس مهدویت است. نگاه مبتنی بر این باور، ضمن ارائه تصویری مطلوب و آرمانی و قابل دستیابی از ارزشها و باورهای فراروی جامعه، بیانگر این نکته است که آیندهای مبتنی بر عدالت و حاکمیت توحید در سراسر جهان در انتظار ماست. سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران که متضمن چشمانداز فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است؛ موعودگرایی و مهدویت را به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نداده است که این کمبود را میتوان با تدوین سند چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مهدویت را جبران نمود.ترسیم مبانی مهدویت به عنوان چشمانداز فرهنگی، در واقع نویدبخش تحقق ارزشهایی است که با ظهور حضرت مهدی( محقق میشود که اهم آن عبارتند از: کرامت آدمی و بازگشت به فطرت و پاک نهادی، آزادی واقعی، حاکمیت ارزشهای اخلاقی، بالندگی عملی و... در این جهت لازم است قرار فرهنگی در شهر مقدس قم شکل گرفته و عهده دار تدوین چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گردد.
Futurology، as one of the fields of studies، is accountable for the mission to trace the future management of the world. On the same basis، world leaders set the documents as “the perspective” considering various factors (ideas، aspirations، opportunities، threats and talents) in order to achieve and determine future precisely. Accordingly، the “perspective” is an organized expression about moving from present to the future، and from current situation to the desired one. One of the needs of our religious community is compiling a cultural outlook based on Messianism. The outlook based on this belief، while it presents a desirable، aspirational and achievable picture of values and beliefs in front of the society، indicates a point that a future، based on justice and the rule of monotheism throughout the world، awaits us. The perspective document of Islamic Republic of Iran entailing its cultural، political، social and economic perspective has not observed Messianism and Messianic properly and imperatively and this deficiency can be compensated by compiling the cultural perspective document of Islamic Republic of Iran based on the Messianic vision. Tracing Messianic principles as a cultural perspective، in fact، promises the fulfillment of values expected to be fulfilled by the advent of Imam Mahdi (A.S)، the most important of which are: human’s dignity and return to one’s true nature and true-heartedness، true freedom، the rule of moral values، and practical development…. In this direction، it is necessary a cultural meeting is held in the holy city of Qom and becomes responsible for developing the cultural perspective of Islamic Republic of Iran.
خلاصه ماشینی:
"ابتدا باید بدانیم سیاستهای کلی فرهنگی در دوره چشمانداز، شامل مولفههای متعددی میشود؛ از جمله تقویت روحیه ایمان و ایثار و عنصر فداکاری به عنوان عامل اصلی اقتدار ملی؛ تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی؛ ایجاد جامعهای سالم، اخلاقی، مبتنی بر ارزشهای اسلامی، فرهنگمدار و شهروندانی آگاه، عزتمند و برخوردار از ملاکهای درستکاری و احساس رضایتمندی؛ رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام بهعنوان عناصر هویت ملی؛ پیشبرد راهبرد گفت و گوی میان تمدنها و فرهنگها در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی؛ ارتقای نقش و جایگاه زنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور و تقویت نهاد خانواده؛ نهادسازی در جهت تولید و ترویج علم و تحقیق و افزایش سهم کشور در تولیدات علمی جهان و گسترش و تعمیق نهضت نرمافزاری و تأکید بر رویکرد خلاقیت و نوآوری؛ توسعه علوم و فناوریهای جدید، شامل فناوری زیستی، ریزفناوری، فناوری فرهنگی، فناوری زیستمحیطی و فناوری مواد جدید؛ توسعه ارتباطات و زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، متناسب با پیشرفتهای جهانی.
4- فلسفه زیستن بر اساس آموزههای شیعی، حکومت جهانی حضرت امام مهدی( بر مبنای خدامحوری و کفرستیزی و عدالت محوری بر سراسر گیتی سایه میافکند و در نهایت، بنیان کنی کفر و الحاد، تصحیح انحرافات فکری و در یک کلمه خدامحوری و اصلاح معنوی حاصل میآید و بدین سان هدف اساسی از زندگی آن عصر، بر خداباوری استوار بوده و زندگی را نیز این گونه سامان میدهد و لذا انسان که به عالم ماورا ارتباط وثیقی دارد، هیچ گاه احساس تنهایی، پوچی و نیست انگاری نمی کند؛ بلکه زیستی زیبا و نه تنفرآور برای خویش ترسیم میکند و او که به افق روشن حیات دنیوی خویش رسیده است، ناامیدی و سرخوردگی را در خود راه نمی دهد و با حضور خداوند در زندگی و ارتباط با آن غایت متعالی، خود حقیقی و هویت واقعی خویش را بازمی یابد و به زندگی خود معنا میدهد (محمدی منفرد، 1389: 178)."