چکیده:
شباهت هایی جزیی میان نهاد کلیسای کاتولیک با سازمان روحانیت در شیعه، سبب گشت تا برخی این دو نهاد را یکسان بینگارند و همان اشکالات وارد بر رفتار آبای کلیسا در نهاد کلیسا، به ویژه در قرون وسطی را بر سازمان روحانیت شیعه وارد کنند. این مقاله براساس متون اصلی هرکدام از این دو مجموعه، به مقایسه امر وثاقت، میان این دو پرداخته و با بیان موارد تشابه و تفاوت میان آنان، به پاسخ شبهه یکسان انگاری میان این دو نهاد می پردازد. گرچه الهی بودن و اتصال به خدا از راه معصوم را از شباهت ها شمرده می شود، اما مصداق آن و همچنین نحوه توجیه این اتصال که مبنای وثاقت است، از اصلی ترین تفاوت ها بوده و یکسان انگاری آنان و درنتیجه ذکر اشکالات وارد بر نهاد کلیسا به سازمان روحانیت شیعه، مخالف اصل انصاف علمی است.
Some Small points of similarities between the institution of Catholic Church and that of Shiite have caused some to view the latter as being exposed to the same objections of the former، especially exposed to those in Middle Ages Church. This paper، relying on their original texts، has sought to compare them with regard to authenticity and، describing their similarities and differences، has rejected the view of their being identical. Though the two are similar in Divinity and connection to God through pure men، the real cases of these two teachings and the how for justification as the foundation for authenticity have been regarded as the most basic differences. Therefore، the claim of identicality in the field is not logically impartial.
خلاصه ماشینی:
"گرچه الهی بودن و اتصال به خدا از راه معصوم را از شباهتها شمرده میشود، اما مصداق آن و همچنین نحوة توجیه این اتصال که مبنای وثاقت است، از اصلیترین تفاوتها بوده و یکسانانگاری آنان و درنتیجه ذکر اشکالات وارد بر نهاد کلیسا به سازمان روحانیت شیعه، مخالف اصل انصاف علمی است.
<H2>ب) تفاوت در وثاقت</H2> گرچه دو مجموعه برای اثبات وثاقت و مرجعیت دینی خود، استدلالاتی دارند و این وثاقت را به کلام بزرگان دین خود برمیگردانند، اما باید توجه داشت که تفاوت عمدة سازمان روحانیت با نهاد کلیسا در وثاقت، این است که در نهاد کلیسا، تنها پطرس، وصی مسیح است و دیگر اشارهای در کتاب مقدس بر ادامه این شیوه وجود ندارد و دلیلی نداریم که باید این سلسله ادامه یابد.
بنابراین، باید گفت گرچه در اصل وثاقت میان این دو مجموعه شباهتهایی وجود دارد و هر دو مجموعه مقید هستند بنابر اصل الهی دانستن خود، حتما سرسلسلة مجموعة خود را به معصوم و از طریق آن به خداوند برسانند؛ اما تفاوت عمدة آن در این است که در سازمان روحانیت شیعه، بحث وثاقت روحانیت، بهصورت عقلی و نقلی، پذیرفته شده است.
4. حلقة اتصال به خدا و سرسلسلة مراتب مقدس، ازنظر کلیسای کاتولیک، امروزه بهدست پاپ گنهکار است که اگر عصمت آن را بپذیریم، تنها در جایگاه پاپی معصوم است، وگرنه همه بر معصوم نبودن او اتفاق دارند؛ اما حلقة اتصال به خدا، از منظر سازمان روحانیت، تنها امام معصوم است، و مراجع تقلید نیز اگر واجد شرایط مطرحشده از جانب خدا و معصوم باشند، نمایندة امام عصر هستند و کسی دربارة آنان ادعای عصمت ندارد."