چکیده:
ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺎ ﺗﺠﺎوز رژﯾﻢ ﺑﻌﺜﯽ ﻋﺮاق در ﺳﺎل 9531 درﮔﯿﺮ ﺟﻨﮕﯽ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺷﺪ. اﯾﻦ دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، ﻋﻼوه ﺑﺮ آﺛﺎر و ﺑﺮﮐﺎت ﺑﯿﺮوﻧﯽ، دﺳﺘﺎوردﻫﺎﯾﯽ در درون ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮ ﺟﺎی ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ روﺷﻬﺎی آﺷﻨﺎﺳﺎزی ﺟﻮاﻧﺎن ﻧﺴﻞ ﺳﻮم اﻧﻘﻼب ﺑﺎ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ و ﺗﺮوﯾﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺎﯾﺪاری دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، ﺣﻀﻮر آﻧﺎن در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻫﺸﺖ ﺳﺎل دﻓﺎع ﻣﻘﺪس و درک ﻓﻀﺎی ﻣﻌﻨﻮی اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ اﺳﺖ. ﭼﻨﯿﻦ ﺳﻔﺮﻫﺎﯾﯽ در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ راﻫﯿﺎن ﻧﻮر و در ادﺑﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﮕﯽ ﺧﻮاﻧﺪه ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎزدﯾﺪ از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﮕﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮان در ﺧﺼﻮص ﺗﻮﺳﻌﻪ و ارﺗﻘﺎی ﻣﺤﺼﻮل ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺟﻨﮓ در اﯾﺮان ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎ و ﻣﺰاﯾﺎی ﺑﺎزدﯾﺪ از ﯾﮏ ﺳﺎﯾﺖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺟﻨﮓ در اﯾﺮان ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از روﯾﮑﺮد ﻣﻨﻔﻌﺖﻣﺤﻮر اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﺳﻄﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در ارﺗﺒﺎط اﺳﺖ. اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎ و دﻻﯾﻞ ﺑﺎزدﯾﺪ )ﺳﻄﺢ1( ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﻣﺤﯿﻂ )ﺳﻄﺢ2( ﺗﺠﺎرب ادراﮐﯽ)ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ( و اﺣﺴﺎﺳﯽ )ﺳﻄﺢ3( و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه )ﺳﻄﺢ4(. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎم اﯾﺮاﻧﯿﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻻاﻗﻞ ﯾﮏﺑﺎر از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎزدﯾﺪ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آوردهاﻧﺪ و ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﺮﻓﯽ و ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 251 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ »دﺳﺘﺎورد ﻣﻌﻨﻮی« ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎورد ﺑﺎزدﯾﺪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﮕﯽ در ﮐﺸﻮرﻣﺎن اﺳﺖ
خلاصه ماشینی:
"com ﺳﺎل 12، ﺷﻤﺎره 1، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 061 / دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ـ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﻼﻣﯽ از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺳﻔﺮ ﺧﻮد در ﺟﺪول ذﯾﻞ آﻣﺪه اﺳﺖ: ﺟﺪول 1 ـ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ )ﺑﺮ اﺳﺎس درﺻﺪ ﻓﺮاواﻧﯽ( زن ﻣﺮد ﺟﻨﺴﯿﺖ 04% 06% ﺑﺎﻻﺗﺮ از 05 ﺳﺎل 04 ﺗﺎ 05 ﺳﺎل 03 ﺗﺎ 04 ﺳﺎل 02 ﺗﺎ 03 ﺳﺎل زﯾﺮ 02 ﺳﺎل ﺳﻦ 1% 8% 41% 65% 12% ﻣﺠﺮد ﻣﺘﺄﻫﻞ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺄﻫﻞ 85% 24% ﻓﻮق ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﻓﻮق دﯾﭙﻠﻢ دﯾﭙﻠﻢ زﯾﺮ دﯾﭙﻠﻢ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن 7% 33% 8% 63% 61% ﺑﯿﺶ از 06 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن 04 ﺗﺎ 06 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن 02 ﺗﺎ 04 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن ﮐﻤﺘﺮ از 02 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ﺳﻔﺮ 6% 71% 64% 13% ﺑﺎ ﮐﺎروان اﻧﻔﺮادی ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺳﻔﺮ 59% 5% ﻋﺎﻟﯽ ﺧﻮب ﺑﯽﺗﻔﺎوت ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺳﻔﺮ 06% 73% 1/3% 0/7% 0/7% ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﮐﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻓﺮاد ﻧﻤﻮﻧﻪ را ﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ 87 درﺻﺪ آﻧﺎن ﮐﻤﺘﺮ از 03 ﺳﺎل ﺳﻦ دارﻧﺪ؛ ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﺣﺪود 06 درﺻﺪ از ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺮد و 04 درﺻﺪ آﻧﺎن زن ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺟﺪول 3 ـ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺑﺎزدﯾﺪ از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﮕﯽ اﯾﺮان ﺑﺮای ﮔﺮدﺷﮕﺮان داﺧﻠﯽ دﺳﺘﺎورد ﺑﺎزدﯾﺪ اوﻟﻮﯾﺖ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی 1 ﮔﺬران اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ 2 ﯾﺎدﮔﯿﺮی 3 ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻮدن )ﯾﺎ ﻧﺒﻮدن( راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ آن را در ﺟﺪاول 4 و 5 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ: PDF created with pdfFactory Pro trial version www."