چکیده:
هوش عاطفی بهمفهوم تونایی کنترل احساسها و هیجان های خود و دیگران, پذیرش دیدگاههای سایر افراد و کنترل روایط اجتماعی است (گلمن. ۲۰۰۰ و دربرگیرنده مجموعه گستردهای از مهار ها و ااست که در سرنوشت و سیک زندکی افراد موثر است. هدف پژوهش حاضر اندازهگیری هوش عاطفی کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال میباشد. این تحقیق از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش. کلیه کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشکده مدیریت و علوم انسانی میباشند که شامل ۲۸۷ تفر میباشند و از این تعداد ۸۳ نفر کارمند و ۲۰۴ نفر را اعضای هیات علمی تشکیل میدهند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ۱۶۶ نفر میباشد که از این تعدادء ۱۱۷ نفر هیات علمی و ۴۹ نفر کارمند برآورد گردید. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای میباشد و بهمنظور سنجش هوش عاطفی اعضای هیات علمی و کارکنان از پرسشنامه هوش عاطفی بار- آن استفاده گردید. در این تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسیه گردید که مقدار آن. ۹۶/ برآورد شد. آزمونهای آماری نشان داد که بین بهره هوش عاطفی کارکتان و اعضاء هیات علمی به تفکیک سمت سازمانی, جنسیت و سابقة خدمت تفاوت معنادار وجود دارد. بهعبارتی هوش عاطفی اعضاء هیات علمی بیشتر از کارکنان, هوش عاطفی زنان بیشتر از مردان و نیز هوش عاطفی افراد دارای سابقه خدمت بالای 2۰ سال, از سایر گروهها بیشتر بوده است بین بهره هوش عاطفی کار کنان و اعضاء هیات علمی و وضعیت تاهل و دانشکده محل خدمت: آنان تفاوت معناداری یه -دست نیامد
Emotional intelligence is the ability to control oneself and others's emotions and feelings, acceptance of other's views and control of social relationships. And includes a wide range of skills and talents that is effective in the fate and life style of individuals. The purpose of this survey is to measure emotional intelligence of employees and faculty members of management and human science faculties of Islamic azad university of Tehran north branch. This research from it type is a description-gauging type. The statistical population of this survey is all employees and faculty members of management and human science faculties of Islamic Azad University of Tehran north branch, which includes 287 persons. And from those, 83 persons are employees and 204 persons are faculty members whom make up the society. The sample size is 166 people according to the morgan'stable.and of these, 117 faculty members and 83 empoleeys were estimated.the sampling way is stratified sampling. And to measure emotional intelligence of employees and faculty members,emotional intelligence Questionnaire of Bar-on was used. In this research,by using SPSS software, coronbach’s alpha coefficient was calculated.the value were estimated 96%.statical test results showed that between the emotional intelligence of employees and faulty members and to the institutional division, gender and years of experience is a meaningful difference.in other words, the emotional intelligence of faculty members is more than employees, the emotional intelligens of women are more than men and the emotional intelligens of those who have over 20 years of experience is more than other groups. And between the emotional intelligence of employees and faulty members and marital statues and the school of they work, did not get a meaningful difference
خلاصه ماشینی:
" ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ذﻛﺮ ﺷﺪه اﻳﻦ ﺳﻮال ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد ﻛـﻪ ﻫـﻮش ﻋـﺎﻃﻔﻲ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ و داﻧـﺸﻜﺪه ﻋﻠـﻮم اﻧـﺴﺎﻧﻲ داﻧـﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ ﺳﻮاﻻت ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻮاﻻت اﺻﻠﻲ 1- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻴﺎن ﻓﺮدی ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﺪﻟﻲ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﭘﺬﻳﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و رواﺑﻂ ﻣﻴـﺎن ﻓﺮدی ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ 2- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی درون ﻓﺮدی ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻮدﺗﻮﺟﻬﻲ )ﺧﻮد اﺑﺮازی(، ﺧﻮدآﮔﺎﻫﻲ ﻋـﺎﻃﻔﻲ، ﻋﺰت ﻧﻔﺲ، اﺳﺘﻘﻼل و ﺧﻮدﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴـﺎت ﻋﻠﻤـﻲ داﻧـﺸﻜﺪه ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠـﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ 3- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺤﻤﻞ اﺳﺘﺮس و ﻛﻨﺘـﺮل ﻣﺤـﺮک ﻛﺎرﻛﻨـﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧـﺸﮕﺎه آزاد اﺳـﻼﻣﻲ واﺣـﺪ ﺗﻬـﺮان ﺷـﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ 4- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﺳﺎزﮔﺎری ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻌﻄـﺎفﭘـﺬﻳﺮی و ﺣـﻞ ﻣـﺴﺌﻠﻪ و واﻗﻌﻴـﺖﺳـﻨﺠﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬـﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ 5- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﺧﻠﻖ و ﺧﻮی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻮشﺑﻴﻨﻲ و ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳـﻼﻣﻲ واﺣـﺪ ﺗﻬـﺮان ﺷـﻤﺎل ﭼﻘـﺪر اﺳﺖ؟ ﺳﻮاﻻت ﻓﺮﻋﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺳﻤﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺟﻨﺴﻴﺖ، وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺎﻫﻞ، داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺤﻞ ﺧـﺪﻣﺖ، ﺳﻦ و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻛﺎری ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﻌﺪﻳﻞﮔـﺮ در ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻣـﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ.
ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺎﺳﺦ داده ﻣﻲﺷﻮد: 1- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی درون ﻓﺮدی ﺷـﺎﻣﻞ ﺧﻮدﺗـﻮﺟﻬﻲ )ﺧـﻮداﺑﺮازی(، ﺧﻮدآﮔـﺎﻫﻲ ﻋـﺎﻃﻔﻲ، ﻋـﺰت ﻧﻔـﺲ، اﺳﺘﻘﻼل و ﺧﻮدﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧـﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 61 اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم...
5- ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺤﻤﻞ اﺳﺘﺮس و ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺤﺮک ﻛﺎرﻛﻨﺎن واﻋﻀﺎی ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺷﻤﺎل ﭼﻘﺪر اﺳﺖ؟ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 81 اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻫﻮش ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم..."