چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی صورت گرفته است. روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود و بدین منظور از میان معلمان شاغل در مدارس استثنایی استان بوشهر در سال تحصیلی90 - 1389، نمونهای به تعداد 160 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشهای توصیفی شوارتز، برجس، ملک، هریس و اونز استفاده و روایی و پایایی آن محاسبه و تایید شد. برای تحلیل دادهها، از روشهای آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، تی برای نمونههای جفتشده، تحلیل واریانس یکطرفه و تی برای گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر، بهترتیب شامل ابعاد ارزشی جهانگرایی، امنیت، همنوایی، خوداتکایی، خیرخواهی، سنّت، موفقیت، برانگیختگی، لذّتطلبی و قدرت است؛ به علاوه، در نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی، تمایل به ارزشهای فردی نسبت به ارزشهای اجتماعی؛ تمایل به محافظهکاری نسبت به علاقه مندی و آمادگی برای تغییر و تمایل به توجه به ماورای خود نسبت به توجه به تعالی خود بهصورتی معنادار بیشتر است. نتیجهگیری: نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی، تا حدود زیادی با رتبهبندی ارزشها در بین جوامع، فرهنگها و گروههای مختلف مطابقت دارد.
Objective: The purpose of the study was to investigate the value system of exceptional schools teachers.
Method: This study is survey research. For this purpose، the sample was included 160 persons who were selected with proportional classification method across the Bushehr exceptional schools teachers in the academic year: 2010 – 2011. For data gathering، the Schwartz، Melech، Burgess، Harris and Owens portrait value
questionnaire was used and its validity and reliability was calculated and verified. For data
analysis، repeated measures analysis of variance، paired sample t-test، one – way ANOVA، and independent sample t- test were used.
Findings: The results showed that the value system of Bushehr exceptional schools teachers were including ranked dimensions: universalism، security، conformity، self-direction، benevolence، tradition، achievement، stimulation، hedonism and power. Furthermore، there are more tendency to the individual values rather than collective values; conservation values rather than the openness to change values and self - enhancement values rather than the self - transcendence values in the value system of exceptional schools teachers in significant way.
Conclusion: So it can be said that value system of exceptional schools teachers، have largely match with the ranking of values between various societies، groups and cultures.