چکیده:
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺗﺄﻣﻞ در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺟﻨﺎب آﻗﺎی دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻘﻖ داﻣﺎد ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﻓﻘﻴﻪ وﻗﺎﻧﻮنﮔﺬار را ﺑﺮ ﻣﺴﺄﻟﻪای ﺑﻨﺎم ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﻣﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲﻧﻤﻮد2، اﻧﮕﻴﺰهای ﺷﺪ ﺗﺎ ﻧﮕﺎه ﻳﻚﻓﻴﻠﺴﻮف و ﻳﻚ ﻋﺎرف را ﻫﻢ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﺸﺮی3 ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار دﻫﻴﻢ. ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮراز ﻣﻴﺎن ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎن، ﻓﻠﻮﻃﻴﻦ ) (Plotinو از ﻣﻴﺎن ﻋﺎرﻓﺎن، اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ را ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻳﻢ. اﻟﺒﺘﻪ دراﻳﻦ ﻣﻘﺎل، ﻣﺠﺎﻟﻲ ﺑﺮای ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻧﺪارﻳﻢ و ﻓﻘﻂ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﺑﻪ ﺑﻴﺎن ﻧﻈﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ ﻣﻲﭘﺮدازﻳﻢ.
خلاصه ماشینی:
" ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻫﺠﺪﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 0931 51 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ـ ﻓﻠﻮﻃﻴﻦ ﺣﻜﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ اﻣﻮر ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻪ او ﻳﺎدآور ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ و ﺑﺮازﻧﺪهی ﻳﻚ ﻓﻴﻠﺴﻮف و ﻳﺎ ﺳﺎﻟﻚ راه ﺣﻜﻤﺖ ﻧﻴﺴﺖ و راه ﺣﻞ ﺑﺤﺮان او ﻫﻢ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺴﺘﮕﻲ و اﻓﺴﺮدﮔﻲ وی ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎری و ﻧﺎﺷﻲ از ﺷﺮاﻳﻂ زﻧﺪﮔﻲ در ﺷﻬﺮ ﭘﺮﻏﻮﻏﺎی روم اﺳﺖ و ﺗﻐﻴﻴﺮ آب و ﻫﻮا و ﺳﻔﺮ ﺑﻪ دﻳﺎر دﻳﮕﺮ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ او را از اﻳﻦ وﺳﻮﺳﻪ و ﺑﺤﺮان ﺑﻴﻤﺎرﮔﻮﻧﻪ ﻧﺠﺎت دﻫﺪ، اﻣﺮی ﻛﻪ اﺗﻔﺎق ﻣﻲاﻓﺘﺪ وﻟﻲ ﻓﺮﻓﺮﻳﻮس را از ﻣﺤﻀﺮ ﻓﻠﻮﻃﻴﻦ ﻣﺤﺮوم ﻣﻲﺳﺎزد.
2ـ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻫﺘﻚ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﻪ ﻧﺰدﻳﻚﺗﺮﻳﻦ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ )ﺟﺎر اﻗﺮب( و ﺷﻜﺴﺘﻦ »ﺻﻮرت اﻟﻬﻲ« ﺟﺎن ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻧﻤﻮدﻳﻢ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن را »ﺑﺮ ﺻﻮرت اﻟﻬﻲ« آﻓﺮﻳﺪهاﻧﺪ، اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ ﻣﻜﺮر، ﻛﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﻲ را ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻫﻤﻴﻦ »ﺻﻮرت اﻟﻬﻲ« ﻣﻲداﻧﺪ52، در ﺣﻘﻴﻘﺖ اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻫﺠﺪﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 0931 02 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﮔﻮﻧﻪای آﻓﺮﻳﺪهاﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻳﻨﻪای در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﻖ ﻗﺮار دارد و اﺳﻤﺎء و ﺻﻔﺎت ﺣﻖ را ﻣﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
« 23 ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻫﺠﺪﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 0931 42 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی، ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ را درﺑﺎره ﻧﻈﺮات اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ در ﻣﻮرد ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﻳﺎدآور ﻣﻲﺷﻮﻳﻢ: اﻟﻒ ـ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ »ﺟﺎر اﻗﺮب« ﻣﻲﻧﺎﻣﺪ، و در ﻣﻮرد ﺧﻮدﻛﺸﻲ و ﺷﺮک از ﻇﻠﻢ ﺑﺮ او ﻳﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ، در واﻗﻊ »ﻧﻔﺲ ﻧﺎﻃﻘﻪ« ﻳﺎ روح ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻧﻈﺮ اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ و ﻫﻤﻪ ﺣﻜﻤﺎ و ﻓﻼﺳﻔﻪ اﻟﻬﻲ ﺑﻪ ﺟﻬﺎن ﻣﻠﻜﻮت ﺗﻌﻠﻖ دارد و در ﻧﮕﺎه ﻳﻚ ﻓﻴﻠﺴﻮف و ﻳﻚ ﻋﺎرف ﺑﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺧﻮدﻛﺸﻲ: ﻓﻠﻮﻃﻴﻦ و اﺑﻦ ﻋﺮﺑﻲ اﻳﻦ »ﻧﺸﺎة« ﻛﺎﻟﺒﺪ اﻧﺴﺎن را ﻫﻤﺮاﻫﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ."