چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﻮد ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑـﺮارزش ﻧﺎﻣﺸـﻬﻮد واﺣـﺪ ﺗﺠـﺎری ﺑـﺎاﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺎﺧﺺ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﻮﺑﻴﻦ Qدر ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه درﺑﻮرس اوراق ﺑﻬـﺎدارﺗﻬﺮان ﻃـﻲ دوره6831-2831 ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﺷﺎﺧﺺ ﻫﻤﻮارﺳﺎزی ﺳﻮد در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﺷﺎﺧﺺ اﻳﻜـﻞ در ﺳـﻪ ﺳـﻄﺢﺳﻮد ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ، ﻧﺎوﻳﮋه و وﻳﮋه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. دراﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ 06 ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه درﺑﻮرس اوراقﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازروش ﺣﺬف ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ اﻧﺘﺨﺎب وﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﻳﻪ وﺗﺤﻠﻴﻞ وآزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫـﺎ ازآزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن و Tﻣﺴﺘﻘﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣـﺎﻛﻲ از ﻋـﺪم وﺟـﻮد راﺑﻄـﻪﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻴﻦ ﻫﻤﻮار ﺳﺎزی ﺳﻮد وارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺴﺒﺖ ﺗﻮﺑﻴﻦ Qﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ ﺑﺎ ﻫﻤﻮارﺳﺎزی ﺳﻮد ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ارزش ﻧﺎﻣﺸـﻬﻮدی ﺑـﺮای ﺧـﻮد ﻓـﺮاﻫﻢ ﺳـﺎزﻧﺪ. ازﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ در دو ﮔﺮوه ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮار ﺳﺎز و ﻏﻴـﺮ ﻫﻤـﻮار ﺳـﺎز ﻫـﻴﭻ ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻧﻤﻲ ﺧﻮرد.
The main objective of this research is the investigation of earning management effect on intangible value of entity using Tobin’s Q in accepted companies in Tehran Stock Exchange for time period of 2003 to 2007. For income smoothing measurement, in this research we employed Eckel model (1981) in three levels of gross income, net income and operating income. In the research 60 companies using systematic random sampling selected and to test hypotheses we used from Pearson Correlation and T independent test. Research findings indicate no significant relationship between income smoothing and intangible value using Tobin’s Q. in other words, the companies cannot produce any intangible value by income smoothing and earning management. On the other hand, the results show there is no significant difference between two groups of companies with income smoothing and no income smoothing in intangible value
خلاصه ماشینی:
ﭘﮋوﻫﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺎﻟﻲ و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره دوازدﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 0931 ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت در زﻣﻴﻨﻪ راﺑﻄﻪ ﻫﻤﻮارﺳﺎزی ﺳﻮد و اﻳﺠﺎد ارزش ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ از ﺟﻤﻠﻪ ژﻧﮓ و ﻫﻤﻜـﺎران1 )9002( اﺛـﺮ ﺑـﺎﻟﻘﻮه ﻫﻤﻮارﺳﺎزی ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ )اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی( و ﻫﻤﻮارﺳﺎزی واﻗﻌـﻲ ﺳـﻮد)اﺑـﺰار ﻣﺸـﺘﻘﻪ( را ﺑـﺮ ارزش ﺷﺮﻛﺖ آزﻣﻮن ﻛﺮدﻧﺪ.
ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ دوم: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد در اﻳﺠﺎد ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
اﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻧﻴﺰ درﺳﻪ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ زﻳﺮ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮارﻣﻲ ﮔﻴﺮد: ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 1-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 2-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد ﻧﺎوﻳﮋه( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 1-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 2-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد ﻧﺎوﻳﻴﻪ( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 3-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد وﻳﮋه( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ 3-2: ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻫﻤﻮارﺳﺎز و ﻏﻴﺮ ﻫﻤﻮارﺳـﺎز ﺳﻮد)در ﺳﻄﺢ ﺳﻮد وﻳﮋه( در ارزش ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد ﺗﻮﺳﻂ آنﻫﺎ وﺟﻮد دارد.