چکیده:
پژوهش تعیین رابطه نظام ارزشی مصرف کنندگان بر نگرش های آن ها حین فرایند تصمیم گیری، و بر متعلقات به عنوان فرایندهای پس از خرید کردن بود. روش پژوهش همبستگی و نمونه گیری به صورت خوشه ای بود. برای انجام پژوهش 213 نفر از میان دانشجویان دانشگاه اصفهان انتخاب شدند و به زمینه یابی ارزشهای شوارتز( 2004)، نگرش سنج خرید کردن ( 1385 ) و یک پرسش باز پاسخ درباره متعلقات مهم افراد، با استفاده از مقولات کدگذاری ریچینز ( 1994 ) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی متعارف که نوعی تحلیل آماری چند متغیری است که روابط چند متغیر را با چند متغیر دیگر مورد سنجش قرار می دهد تحلیل شد. یافته ها نشان داد ارزش های سطح فردی با نگرش های افراد و انواع متعقات مهم افراد رابطه دارند و آن ها را پیش بینی میکنند. همچنین نگرش های خرید کردن با انواع متعلقات رابطه دارد. نتیجه گیری: به طور کلی نه تنها کارکردهای روان شناختی کل گستره ارزش نگرش رفتار را در بر میگیرد، بلکه این کارکردها با نظام ارزشی پیچیده تری نیز در ارتباط است.
خلاصه ماشینی:
براي انجام پژوهش ٢١٣ نفر از ميان دانشجويان دانشگاه اصفهان انتخاب شدند و به زمينه يابي ارزش هاي شوارتز (٢٠٠٤)، نگرش سنج خريد کردن (١٣٨٥) و يک پرسش باز پاسخ درباره متعلقات مهم افراد، با استفاده از مقولات کدگذاري ريچينز (١٩٩٤) پاسخ دادند.
پژوهش هاي انجام شـده در رابطه با متعلقات و دلايل اهميت دادن به آن ها را مي توان در سه روند پژوهشي طبقه بنـدي کرد: برخي از پژوهش ها بر نقش متعلقات در تعريف خود و ايجـاد احـساس هويـت و اجتمـاعي شدن (تيان و بلک ١، ٢٠٠٥؛ ادسون اسکالاس و بتمن ٢، ٢٠٠٥؛ آهوويا٣، ٢٠٠٥؛ شنک ، کوواهارا و زابلوتسکي ٤، ٢٠٠٤) برخي بر کاربرد کالاها در درون نظام ارتباط اجتماعي يک فرهنگ (واتسون ، ليسونسکي ، گيلان و ريمور٥، ٢٠٠٢؛ آلن ، ان جي و ويلسون ٦، ٢٠٠٢؛ لينـدريج ٧، ٢٠٠٥؛ ووتـن ، 8 ٢٠٠٦)، و گروه سوم بر تـشخيص معـاني متعلقـات بـه عنـوان منبـع ارزش آن هـا (گريـسون و شولمن ٩، ٢٠٠٠؛ جوي ١٠، ٢٠٠١؛ لو و ورسـلي ١١، ٢٠٠٤؛ لاسـتاويکا و فرنانـدز١٢، ٢٠٠٥) تأکيـد داشته اند.
Watson, Lysonski, Gillan & Raymore 6.
پژوهش هاي ديگري نيز (MVS) ١مقياس ارزش ماده گرايي را در رابطه بـا مصرف مورد بررسي قرار داده اند (آهوويا و وونگ ٢، ٢٠٠٢؛ ريچينز، ٢٠٠٤) در اين پژوهش سعي بر اين است که رابطة ارزش ها، نگرش ها و متعلقات با توجه به طبقه بندي پيچيده تـري از ارزش ها، يعني نظام ارزش هاي شوارتز (٢٠٠٤) مطالعه شود.
Ng, Ang, Ooi, Shin, Oei, & Leng 3.
بررسي رابطه بين متعلقات مهم ، نظام ارزشي و نگرش هاي خريد کردن دانشجويان دانشگاه اصفهان.