چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین ابعاد مختلف معنویت با اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین تعیین توان پیش بینی ابعاد مختلف معنویت در میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان است. روش پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. . 304 نفر از دانشجویان ( 124 پسر و 180 دختر ) دانشگاه تهران به صورت طبقه ای سهمی انتخاب شدند و به فهرست بازبینی نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران ، 1983 ) و مقیاس تجربیانت معنوی (غباری بناب و همکاران ، 1384 ) پاسخ دادند .یافته ها نشان داد بین میزان اضطراب و ابعاد معنویت (معنایابی در زندگی و ارتباط با خدا ) همبستگی منفی و بین افسردگی و اضطراب و تجربیات سلبی دانشجویان در معنویت همبستگی مثبت است .همچنین بین میزان افسردگی، معنایابی در زندگی، ارتباط با خدا و شکوفایی معنوی در دانشجویان همبستگی منفی بود . از لحاظ جنس، اضطراب و افسردگی در دختران بیشتر از پسران بود . نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها می توان گفت رابطه بین اضطراب و افسردگی که دو جنبه مهم از سلامت روان هستند با معنویت و جنبه های مختلف آن معکوس است . از این یافته ها می توان در حیطه طراحی برای ارتقای سلامت روان در محیط های دانشجویی بهره برد.
خلاصه ماشینی:
Hills, Paice, Cameron & Shot 8.
Sorajjakool, Aja, Chilson, Ramirez–Johnson, & Earll 9.
post-traumatic stress disorder 112 فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٣/ شماره ٢ (١٠)/ تابستان ١٣٨٨ بهرامي (١٣٨٥) در طرحي نيمه آزمايشي ، تأثير آموزش گروهي معنويت را در دانشجويان دختر با پرسشنامه تجربه معنوي غباري ، غلامعلي لواساني و محمدي (١٣٨٤) بر کاهش افسردگي آن ها با استفاده از پرسشنامه افسردگي بک (فرم کوتاه ) مورد مطالعه قرار داد و از دو گروه آزمايشي و کنترل استفاده کرد.
لذا پژوهشگران حاضر درصدد سنجش و تعيين رابطه ابعاد مختلف معنويت (معنايابي در زندگي ، ارتباط با خدا، شکوفايي و فعاليت معنوي ، تجربيات متعالي عرفاني و فعاليت هاي اجتماعي - مذهبي ) و اضطراب و افسردگي برآمدند تا به سوال هاي زير پاسخ دهند: الف ) آيا با توجه به ميزان معنويت دانشجويان مي توان ميزان اضطراب و افسردگي آنان را پيش بيني کرد؟ ب) آيا بين ابعاد مختلف معنويت و افسردگي و اضطراب همبستگي وجود دارد؟ روش طرح اين پژوهش از نـــوع پس رويدادي و همبستگي است و براي تحليل داده ها از تحليل واريانس چند متغيره ٢و ضريب همبستگي چندگانه و ضرايب خطي استفاده شده است .
Mann, Mckeown, Bacon, Vesselinor & Bush 2.