چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻨﺠﺶ دو ﺧﺼﻴﺼﻪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﻣﺮاﻗﺐboth personality characteristics of attentive / ﺗﻔﻜﺮ ﭘﺎراﻧﻮﻳﺎﻳﻲ و اﻧﺰواﻃﻠﺒﻲ/ ﺗﻔﻜﺮ اﺳﻜﻴﺰوﻳﻴﺪی و ﺳﺎﺧﺖ اﺑﺰاریparanoia thoughts and seclussiveren / schizoidthoughts and also to construct a tool on the basis .ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻬﻴﻴﺞ و ﺑﺎزداری ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ آﻳﺰﻧﻚ ﺑﺮای آن اﺳـﺖof Eysenck's excitation and excitatory inhibition. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و آزﻣﻮن ﺳﺎزی اﺳﺖ. ﭘﺲ از ﺗﻬﻴﻪMethod is descriptive and test constructing. ،ﻣﻘﻴﺎس ﭘﻨﺞ درﺟﻪ ای ﻛـﺮج و اﻃﻤﻴﻨـﺎن از رواﻳـﻲ و ﭘﺎﻳـﺎﻳﻲ آنAfter constructing the Karaj five degree scaleand testing it for reliability and validity, 567 pre- ﺗﻌﺪاد 765 ﻧﻔﺮ داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻣﺮاﻛﺰ ﭘﻴﺶ داﻧـﺸﮕﺎﻫﻲuniversity students completed the scale in two ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اردﺑﻴﻞ آن را ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﺮدﻧﺪ. ﺑـﺎ روش ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻋﻮاﻣـﻞdistricts of Ardebil. Based on factor analysis ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎی آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ، از 002 ﻣﺎده ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اوﻟﻴﻪ، 36 ﻣـﺎدهfrom 200 items of the primary questionnaire, 63items were extracted, and labelled as the 63 item ﻧﺎﻣﮕﺬاریI اﺳﺘﺨﺮاج و ﻓﺮم 36 ﺳﺌﻮاﻟﻲ، ﻣﻘﻴﺎس ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﻛﺮجKaraj I Personality Scale. Results: personality ﺷـﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫـﺎ: رواﻳـﻲ ﺻـﻮری و ﻣﺤﺘـﻮاﻳﻲ ﻣﻘﻴـﺎس از ﻃﺮﻳـﻖprofessors confirmed its content and face ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اوﻟﻴﻪ ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﻴﺪ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖvalidity. The Scales reliability and validity wascalculated using test-retest and Pearson و اﻋﺘﺒ ـﺎر و ﭘﺎﻳ ـﺎﻳﻲ آن ﺑ ـﺎ دو روش ﺑﺎزآزﻣ ـﺎﻳﻲ و ﺑ ـﺮآورد ﺿ ـﺮﻳﺐ ـ ـ ـ ـ ـ ـcorrelation coefficient of parallel scales such as ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس ﻫﺎی آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻣـﻮازی از ﺟﻤﻠـﻪMCMI-III, SCL. 90-R, WoodWorth, Eysencks «، »وودورث«، »ﭘﺮﺳــــﺸﻨﺎﻣﻪSLC90-R» ،« III »ﻣﻴﻠــــﻮنpersonality and was compared with its II آﻳﺰﻧﻚ« و ﺑـﺎ آزﻣـﻮن ﻫﻤﺘـﺎی آن، ﻣﻘﻴـﺎس ﺷﺨـﺼﻴﺘﻲ ﻛـﺮجcounterpart questionnaire, personality scale ofKaraj II. Internal consistency was calculated ﺑﺮرﺳﻲ و ﭘﺎﻳﺎﺋﻲ دروﻧﻲ ﺑﺎ ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪusing Crounbach alpha which was significant at - ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد. ﻧﺘﻴﺠﻪP< 0/001 ﻛﻪ رﺿﺎﻳﺖ ﺑﺨﺶ و در ﺳﻄﺢP< 0.0001. Conclusion: The administration of ﮔﻴﺮی: »ﻣﻘﻴﺎس ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﻛﺮج« ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮد در ﭘﮋوﻫﺶ ﻫـﺎیthe scale showed differenes in personalitycharacteristics between made a fewales and روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﺑﺮای اﻓﺮاد 81 و ﺑﺎﻻی 81 ﺳﺎلdifferent academic is subjects. Karaj personality .واﺟﺪ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳﺖscale suitable for psychological use withparliciparth who are over 18 year of old.Key words: attentive, suclosiveness, personality,
خلاصه ماشینی:
" 32 دﻛﺘﺮ ﻋﺼﻤﺖ داﻧﺶ، اﺻﻐﺮ ﺳﻴﻨﺎﻳﻲ راد و دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﻮد اﻳﺮواﻧﻲ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ ﻫﺪف ﻫﺎی زﻳﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﺖ: ﺳﺎﺧﺖ، ﻣﻘﻴﺎس ﭘﻨﺞ درﺟﻪ ای ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﻲ دو ﺧﺼﻴﺼﻪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ از ﻣﺮاﻗﺐ ﺗﺎ ﺗﻔﻜﺮ ﭘﺎراﻧﻮﻳﺎﻳﻲ و از اﻧﺰواﻃﻠﺒﻲ ﺗـﺎ ﺗﻔﻜـﺮ اﺳـﻜﻴﺰوﺋﻴﺪی؛ ﺗﻌﻴـﻴﻦ درﺟﻪ ﻫﻴﺠﺎن ﭘﺬﻳﺮی و ﺳﻄﺢ ﺑﺎزداری ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ در داﻧـﺶ آﻣـﻮزان؛ درﺟـﻪ ﺑﻨـﺪی ﺧﺼﻴـﺼﻪ داﻧـﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﻴﺠﺎن ﭘﺬﻳﺮی و ﺳﻄﺢ ﺑﺎزداری و ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﻧﻘﻄـﻪ ﺑـﺮش در ﻣﺤﻮرﻫـﺎی دو ﻗﻄﺒـﻲ؛ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری ﺗﻔﺎوت ﻫﻴﺠﺎن ﭘﺬﻳﺮی در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺟﻨـﺴﻴﺖ و ﺑـﻪ ﺗﻔﻜﻴـﻚ رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ؛ ﺗﻌﻴﻴﻦ اﻋﺘﺒﺎر و ﻫﻨﺠﺎرﻳﺎﺑﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه در ﮔـﺮوه ﺳـﻨﻲ 81 و ﺑـﺎﻻی 81 ﺳﺎل در ﻣﺮاﻛﺰ ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ.
ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﻲ ﭘﮋوﻫﺶ آﻳﺎ ﺳﻄﺢ ﺧﺼﻴﺼﻪ اﻧﺰواﻃﻠﺒﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان رﺷﺘﻪ ﻫـﺎی ﻋﻠـﻮم ﺗﺠﺮﺑـﻲ، رﻳﺎﺿـﻲ و اﻧـﺴﺎﻧﻲ ﻣﺘﻔـﺎوت اﺳﺖ؟ ﺟﺪول 5 ﺗﺤﻠﻴﻞ ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ اﻧﺰواﻃﻠﺒﻲ ﺑﺎ ﻧﺴﺒﺖ ،Fدرﺟـﻪ آزادی 2 و265 در ﺳـﻄﺢ 430/= Pﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ و ﻣﻲﺗﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﺧﺼﻴﺼﻪ اﻧﺰواﻃﻠﺒﻲ در داﻧﺶآﻣـﻮزان ﺳـﻪ رﺷـﺘﻪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل3/ ، ﺷﻤﺎره 3 )11(، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 03 ﺳﺎﺧﺖ و اﻋﺘﺒﺎرﻳﺎﺑﻲ ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ دو...
ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ و ﺳﺎﺧﺖ اﺑﺰاری ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻬﻴﻴﺞ و ﺑﺎزداری ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ آﻣﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻮاﻣﻞ رواﻳﻲ وﭘﺎﻳﺎﻳﻲ آن ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮارﮔﺮﻓـﺖ در ﻛﻞ ازﺿﺮاﻳﺐ رواﻳﻲ وﭘﺎﻳﺎﻳﻲ رﺿﺎﻳﺖ ﺑﺨﺶ ﺑﺮﺧﻮردار اﻧﺪ و در ﺳـﻄﺢ 100/0< Pﻣﻌﻨـﻲ دار اﺳـﺖ ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﻴﺎس ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﻛﺮج واﺟﺪ ﺷﺮاﻳﻂ ﻻزم ﺑﺮای ﻛـﺎرﺑﺮد در ﭘـﮋوﻫﺶ ﻫـﺎی روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﺑﺮای اﻓﺮاد 81 و ﺑﺎﻻی 81 ﺳﺎل اﺳﺖ."