چکیده:
هدف پژوهش تعیین نقش حالت فراشناختی و مولفه های آن در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای 150 دانش آموز دبیرستانی (64 پسر، 75 دختر) از مناطق آموزشی 2 و 6 شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) پاسخ دادند. میانگین ترم اول به عنوان شاخص عملکرد تحصیلـی آنان در نظـر گرفـته شد. داده ها با استفاده از رگرسیون چند متغیری و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها نشان داد رابطه حالت فراشناختی و عملکرد تحصیلی مثبت است و سه مولفه حالت فراشناختی (آگاهی فراشناختـی، خود بازبینـی و راهبرد شناختی)، 69 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را پیش-بینی می کنند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، چون حالت فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد، بنابراین آموزش مولفه های حالت فراشناختی می تواند در عملکرد تحصیلی دانش-آموزان موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"Journal of Applied Psychology ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی Vol. 3, No. 4(12), Winter 2010, 102-112 102 -112 ،1388 ﺳﺎل3، ﺷﻤﺎره 4)21(، زﻣﺴﺘﺎن ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ The role of metacognitive state components on academic performance M.
Zulkiply , Raduan Kabit , Abd Gani & Hidayah Abas 401 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل3/ ﺷﻤﺎره 4 )21(/ زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی واژﮔﺎن و ﻳﺎدﮔﻴﺮی زﺑﺎن دوم ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، ﻫﻢﭼﻨـﻴﻦ راﺑﻄـﻪ ﻓﺮاﺷـﻨﺎﺧﺖ ﺑـﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی، ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺘﻮن ﺳـﺨﺖ ﻧﻴـﺰ ﻣﺜﺒـﺖ اﺳـﺖ )اﺳـﻼﻣﻲ راﺳﺦ و رﻧﺠﺒﺮی1، 3002؛ رﺿﻮان، اﺣﻤﺪی و ﻋﺎﺑﺪی2، 6002؛ ﺑﻜﻤﻦ3، 2002؛ آﻧﺪرﺳـﻮن4، 2002؛ ﻻرﻛﻴﻦ5، 9002 و ﻣﺘﻜﻒ، 9002(.
construct validity 601 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل3/ ﺷﻤﺎره 4 )21(/ زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮی ﺑﻪ روش ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم راﺑﻄﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟـﺖ ﻓﺮاﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑـﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻮرد آزﻣﻮن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ در ﺟﺪولﻫﺎی زﻳﺮ اراﺋﻪ ﺷﺪ.
ﺿﺮاﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ )ﺗﻌﺪاد =931( ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺧﻮدﺑﺎزﺑﻴﻨﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ آﮔﺎﻫﻲ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ آﮔﺎﻫﻲ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ 97/0* 08/0* 27/0* 28/0* - راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ 57/0* 87/0* 47/0* - - ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی 56/0* 77/0* - - - ﺧﻮدﺑﺎزﺑﻴﻨﻲ 87/0* - - - - ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ - - - - - 100/0<* P ﺟﺪول 1 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺿـﺮاﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﻲ ﻣﺆﻟﻔـﻪﻫـﺎی ﺣﺎﻟـﺖ ﻓﺮاﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑـﺎ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ.
801 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل3/ ﺷﻤﺎره 4 )21(/ زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ درﺟﻪ آزادی ﻋﺪدی اﻋﺸﺎری )77/411( اﺳﺖ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﺪر ﻣﻄﻠﻖ ،(-6/23) t ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻨﺎﻃﻖ آﻣﻮزﺷﻲ 2 و 6 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ."