چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﻤﺎم داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ 8831-7831 داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺑﻪﺗﻌﺪاد0796 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻛﻪ 052 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ 173 ﻧﻔﺮ672 زن و 59 ﻣﺮد ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﻘﻴﺎسﻫﺎی اﻣﻴﺪاﺳﻨﺎﻳﺪر )1991(، ﺣﻤﺎﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ادراک ﺷﺪه زﻳﻤﺖ )8891(، ﻫﺪف در زﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮاﻣﺒﺎخ و ﻣﺎﻫﻮﻟﻴﻚ)4691( و اﻓﻜﺎر ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﻣﺤﻤﺪیﻓﺮ، ﺑﺸﺎرت و ﺣﺒﻴﺒﻲ )4831( ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺮم اﻓﺰارﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲﺳﺎزه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪیﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻣﻘﻴﺎس دارای ﺳﺎﺧﺘﺎری دو ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻔﻜﺮ ﻋﺎﻣﻞ و ﻣﺴﻴﺮﻫﺎ اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎﻣﺤﺎﺳﺒﺔ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ ﻣﻘﻴﺎس اﻓﻜﺎر ﺧﻮدﻛﺸﻲ، ﺣﻤﺎﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ادراک ﺷﺪه و ﻣﻌﻨﺎ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮراﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ ﺑﺎ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﻴﺎس اﻓﻜﺎر ﺧﻮدﻛﺸﻲ و راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﻴﺎسﻫﺎیﺣﻤﺎﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ادراک ﺷﺪه و ﻣﻌﻨﺎ در زﻧﺪﮔﻲ ﺑﻮد. ﺿﺮﻳﺐ اﻋﺘﺒﺎر اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل آﻟﻔﺎیﻛﺮوﻧﺒﺎخ 68/0 و از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ 18/0 ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر ﺑﺮای ﺟﻤﻌﻴﺖاﻳﺮاﻧﻲ از اﻋﺘﺒﺎر و رواﻳﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮﺧﻮردار و در ﺳﻨﺠﺶﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺸﻮر اﻳﺮان ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ و ازآن ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻣﺤﻴﻂﻫﺎی ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ و آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ اﻓﺮاد و ﺗﻬﻴﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﻣﺎﻧﻲ و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮاﻧﻪ ﺳﻮد ﺟﺴﺖ.
خلاصه ماشینی:
"Mascaro & Rosen ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 8 وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر اﺳﻨﺎﻳﺪر1، 5002؛ ﻧﺼﻴﺮی و ﺟﻮﻛﺎر، 7831(.
snyder hope scale 9 زﻫﺮا ﻛﺮﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﻛﺮﻳﻢ ﺧﺪاﭘﻨﺎﻫﻲ، ﻣﺤﻤﻮد ﺣﻴﺪری ﻣﻘﻴﺎس ﺣﺎﻟﺖ اﻣﻴﺪ1 اﺳﻨﺎﻳﺪر )7991(، ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ ﻣﻴﻠﺮ2 )8891(، ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ ﮔﻮﺗﭽﺎﻟﻚ )4791( و ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ ﻫﺮث3 )9891( و ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ ﻛﻮدﻛﺎن4 )3991(، ﺑﻮده اﺳﺖ )ﭼﺮاﻧﻚ و ﻫﻤﻜﺎران، 8002(.
Alexander & Onwuegbuzie ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 01 وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر درﻣﻮرد ﺧﻮدش ﭼﻪﻃﻮر ﻓﻜﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
Philips, Hesse, Kintner, Monahan & Azzouz 11 زﻫﺮا ﻛﺮﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﻛﺮﻳﻢ ﺧﺪاﭘﻨﺎﻫﻲ، ﻣﺤﻤﻮد ﺣﻴﺪری درﻣﺎن و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﻫﻤﻴﺖ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ )ﭼﻴﻤﻴﻚ و ﻧﻜﻮﻻﻳﭽﺎک، 4002(.
Sheikholeslami, Cani & Ziaee ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 21 وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر ﻫﺮ زﻳﺮرﺷﺘﻪ ﺗﻌﺪادی ﻛﻼس ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﺎدف اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ.
71 زﻫﺮا ﻛﺮﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﻛﺮﻳﻢ ﺧﺪاﭘﻨﺎﻫﻲ، ﻣﺤﻤﻮد ﺣﻴﺪری ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲﺳﺎزه ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪی اﺳﺘﻔﺎده، و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﻘﻴﺎس در ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺧﻮب ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﻛﺮاﻣﺮ و ﻫﻤﻜﺎران )9002(؛ ﻋﺒﺪاﻟﺨﺎﻟﺪ و اﺳﻨﺎﻳﺪر )7002( و اﻟﻜﺴﺎﻧﺪر و اﻧﻮﮔﺒﻮزی )7002( ﻫﻤﺨﻮان اﺳﺖ.
Ebright & Lyon ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 81 وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﻣﻘﻴﺎس اﻣﻴﺪ اﺳﻨﺎﻳﺪر ﺑﻪ ﻓﺮد اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﻫﺪاﻓﺶ را دﻧﺒﺎل ﻛﻨﺪ و درﻧﺘﻴﺠﻪ اﻣﻴﺪ در او ارﺗﻘﺎء ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ."