چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺜﺒﺖ )ﻟﺬت،اﻣﯿﺪواری( و ﻣﻨﻔﯽ )اﺿﻄﺮاب، ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ و ﺧﺴﺘﮕﯽ( ﺑﺎ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدﮔﺮدان در داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻮد. روش:روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﯽ وﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 247322 ﻧﻔﺮ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98- 88 ﺑﻮد ﮐﻪ 048 ﻧﻔﺮ ﺑﻪروش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎرش،0991، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﭘﮑﺮان ﮔﻮاﺗﺰ و ﻓﺮﻧﺰل )5002( و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮیﭘﯿﻨﺘﺮﯾﭻ و دیﮔﺮوت،0991 ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺎم ﺑﻪﮔﺎم رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دادراﺑﻄﻪ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﻼس ﺑﺎ ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎدار وﺑﺎ ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﻨﻔﯽ و ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺧﺴﺘﮕﯽ، اﻣﯿﺪواری، ﻟﺬت واﺿﻄﺮاب ﺑﺎ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدﮔﺮدان راﺑﻄﻪ داﺷﺖ و در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻫﻢ 55 درﺻﺪ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدﮔﺮدانرا ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﺮد. اﻣﺎ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدﮔﺮدان ﻧﯿﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی:ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدﮔﺮدان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺧﺴﺘﮕﯽ ازﮐﻼس ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻗﺪرت ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪﮔﯽ را دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺤﯿﻂﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪدﻧﺒﺎل ﭘﺮورشﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﮐﺎﻫﺶ ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﻨﻔﯽ در داﻧـﺶآﻣﻮزان از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺮدﻧﮑﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ ﺑﺮ ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺠﺬور ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ درﺟﻪ ﻣﺠﻤﻮع F T ﻣﺠﻤﻮع اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺘﺎﻧﺪارد آزادی ﻣﺠﺬورات ﻣﺠﺬورات ﺷﺪه ﻧﺸﺪه ﮔﺎم 34 /0 66/0 40 /955 94 /91816 1 94 /91816 46 /32- 66/0- 77 /0- ﺧﺴﺘﮕﯽ اول 478 / 615 / 130 / 839/51 74 /0 ﮔﺎم 35 /0 37 /0 2 65 /0- اﻣﯿﺪواری 904 40773 90457 - - دوم 257 / 906 / 828 / 135/21 14 /0 ﮔﺎم 45 /0 47 /0 3 84 /0- ﻟﺬت 682 02752 16177 - - ﺳﻮم 317 / 894 / 299 / 789/11 64 /0 ﮔﺎم 55 /0 47 /0 4 35 /0- اﺿﻄﺮاب 712 01491 14677 - - ﭼﻬﺎرم در ﺟﺪول 3 ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﻪﺷﯿﻮه ﮔﺎمﺑﻪﮔﺎم ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول ﻣﺘﻐﯿﺮ "ﺧﺴﺘﮕﯽ از ﮐﻼس" از ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻗﺪرت ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺧﺴﺘﮕﯽ از ﮐﻼس" و "اﻣﯿﺪواری" ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی را ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﻌﻨﺎداری 901 ﻓﺮﯾﺒﺮز ﻧﯿﮑﺪل، وﻟﯽاﻟﻪ ﻓﺮزاد، ﭘﺮوﯾﻦ ﮐﺪﯾﻮر، ﻣﻬﺪی ﻋﺮﺑﺰاده و ﺟﻮادﮐﺎووﺳﯿﺎن ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
Frenzel, Thrash, Pekrun, & Goetz 111 ﻓﺮﯾﺒﺮز ﻧﯿﮑﺪل، وﻟﯽاﻟﻪ ﻓﺮزاد، ﭘﺮوﯾﻦ ﮐﺪﯾﻮر، ﻣﻬﺪی ﻋﺮﺑﺰاده و ﺟﻮادﮐﺎووﺳﯿﺎن ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻬﻢ ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎ در ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﻣﺤﯿﻂﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪدﻧﺒﺎل ﭘﺮورش ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﯾﻌﻨﯽ اﻣﯿﺪواری و ﻟﺬت از ﮐﻼس و ﮐﺎﻫﺶ ﻫﯿﺠﺎنﻫﺎی ﻣﻨﻔﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﺴﺘﮕﯽ از ﮐﻼس و اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن در داﻧﺶآﻣﻮزان ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻨﺪ."