چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آن در ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ داﻧﺶآﻣﻮزانﺑﻮد. روش: ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺎﻣﻞ 36213 ﻧﻔﺮ داﻧﺶآﻣﻮز دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻮد. ﺑﺮاﺳﺎس روشﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای، 931 داﻧﺶآﻣﻮز ﺷﺎﻣﻞ 46 ﭘﺴﺮ، 57 دﺧﺘﺮ از ﻣﻨﺎﻃﻖ 2 و 6 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪو ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اوﻧﯿﻞ و ﻋﺎﺑﺪی، 6991 و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﭘﻨﺘﺮﯾﭻ و دیﮔﺮوت،0991 ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی ﯾﮏراﻫﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ را ﻧﺸﺎن داد ﺑﻪﮔﻮﻧﻪایﮐﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎیﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺷﺎﻣﻞ آﮔﺎﻫﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺧﻮدﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی 75 درﺻﺪ ازوارﯾﺎﻧﺲ ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ را ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ. ﻋﻼوهﺑﺮاﯾﻦ، ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ درﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد و دﺧﺘﺮان وﺿﻌﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮی در اﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺴﺮان داﺷﺘﻨﺪ. وﻟﯽﺗﻔﺎوت آنﻫﺎ در ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺣﺎﻟﺖﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺎ ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ، آﻣﻮزش ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﮐﻨﺘﺮل ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آنﻫﺎ را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 2)22(، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931، 601-19 601-19 ,2102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 2(22), Summer * ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ 2 ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ ﺳﺎﻻریﻓﺮ1 و ﺷﻬﻼ ﭘﺎﮐﺪاﻣﻦ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 12/1/09؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 52/2/19؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 12/3/19 * ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن 1.
Jacobson & Vico ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 2)22(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 49 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ روش روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ 36213 داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺎﯾﻪ دوم و ﺳﻮم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻣﻨﺎﻃﻖ 2 و 6 آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-88 ﺑﻮد.
Cetinkaya & Erktin 59 ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ ﺳﺎﻻریﻓﺮ و ﺷﻬﻼ ﭘﺎﮐﺪاﻣﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، اﻋﺘﺒﺎر ﺑﻪروش آﻟﻔﺎیﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮاﯾﺐ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه ﺑﺮای ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آﮔﺎﻫﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ 97/0، راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ 38/0، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی 18/0، ﺧﻮدﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ 28/0 و ﻣﻘﯿﺎس ﮐﻠﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ 49/0 ﺑﻮد.
Chirkov & Reyan ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 2)22(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 69 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﺟﺪول 1.
رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺧﻮدﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺠﺬورات درﺟﻪ آزادی ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺠﺬورات ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﯿﯿﺮ 2R F 474/33309 3 4/000172 رﮔﺮﺳﯿﻮن 27/06 75/0 737/78041 531 448002 ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪه 100/0<*P ﺟﺪول 5 ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ 75 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺧﻄﯽ ﺳﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، آﮔﺎﻫﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺧﻮدﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺖ.
Fatin ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 2)22(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 001 ﻧﻘﺶ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎدار از ﻣﯿﺰان ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی در ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی"آﮔﺎﻫﯽ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی و ﺧﻮدﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ" ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ."