چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دﺳﺖﺑﺮﺗﺮی آنﻫﺎﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻠﻲ-ﻣﻘﺎﻳﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن 6 داﻧﺸﮕﺎه اﺳﺘﺎن ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﻪﺗﻌﺪاد 00039 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد. از ﻣﻴﺎن 6 داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای ﺳﻪداﻧﺸﮕﺎه رازی، آزاد و ﭘﻴﺎمﻧﻮر و از ﻣﻴﺎن 472 رﺷﺘﻪ اﻳﻦ ﺳﻪ داﻧﺸﮕﺎه، 7 رﺷﺘﻪ و از ﻫﺮ رﺷﺘﻪ ﻳﻚ ﻛﻼس ودر ﻛﻞ 081داﻧﺸﺠﻮ، 09 داﻧﺸﺠﻮی راﺳﺖدﺳﺖ و 09 داﻧﺸﺠﻮی ﭼﭗدﺳﺖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ آزﻣﻮندﺳﺖ ﺑﺮﺗﺮی ﭼﺎﭘﻤﻦ و ﭼﺎﭘﻤﻦ )7891(، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺗﺖ )8002( و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲﺷﺮﻳﻨﻚ )9991( را ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﺮدﻧﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﻲ ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﻴﺮیﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎ دﺳﺖﺑﺮﺗﺮی راﺑﻄﻪ دارد.ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن راﺳﺖدﺳﺖ از ﻣﻴﺰان ﺧﻮدآﮔﺎﻫﻲ، ﻫﻮﺷﻴﺎری و ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﺑﻮدﻧﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺆﻳﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﻴﻤﻜﺮهای ﺑﺮ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن اﺳﺖو ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻣﻬﻤﻲ ﺑﺮای آﻣﻮزش ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻓﺮاد ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر رﺷﺪ ﻋﻤﻠﻜﺮد وﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ، ﺑﻪوﻳﮋه در اﻓﺮاد ﭼﭗ دﺳﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ارﺗﻘﺎء اﻳﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﻲ در ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ، ﺷﻐﻠﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ آنﻫﺎ در زﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭼﭗ دﺳﺖ و راﺳﺖ دﺳﺖ t درﺟﻪ آزادی اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺮاواﻧﻲ ﭼﭗ دﺳﺖ ﻫﻮش ٨٨ ۵١/٢ ۵/١٢ ٠٩ **۶۴/٢ راﺳﺖ دﺳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ٨٨ ٨۵/٣ ۵٢/۴٢ ٠٩ 10/0<P<0/05 P * ** ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 4 )42(/ زﻣﺴﺘﺎن 1931 011 ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﻮشاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻫﻮشﻫﻴﺠﺎﻧﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ .......
ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﻴﺮی ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭼﭗ دﺳﺖ و راﺳﺖ دﺳﺖ درﺟﻪ آزادی ﺧﻄﺎ درﺟﻪ آزادی ﻓﺮﺿﻴﻪ ارزش اﺛﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ F اﺛﺮ ﭘﻴﻼﻳﻲ ** 871 5 55/8252 99/0 ﻻﻣﺒﺪای وﻳﻠﻜﺰ ﺗﻌﺎﻣﻞ **55/8252 871 5 60/0 ﺗﻲ ﻫﻮﺗﻠﻴﻨﮓ **55/8252 871 5 53/6 ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ رﻳﺸﻪروی **55/8252 871 5 53/6 50/0<P 10/0<P * ** 111 زﻫﺮا ﺳﻠﮕﻲ و اﺣﻤﺪ ﻋﻠﻲﭘﻮر ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری در ﺟﺪول 5 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺣﺪاﻗﻞ ﻳﻜﻲ از ﮔﺮوهﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﮔﺮوهﻫﺎ اﺧﺘﻼف دارد.
ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ اﺛﺮ دﺳﺖﺑﺮﺗﺮی ﺑﺮﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤﺮهﻫﺎی ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آن F ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺮﺑﻌﺎت درﺟﻪ آزادی ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺮﺑﻌﺎت ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻨﺒﻊ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ **78/1 98/822 1 98/822 ﺧﻮداﻧﮕﻴﺰی دﺳﺖ 63/0 221/3 1 221/3 ﺧﻮداﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺗﺮی *81/2 5/02 1 5/02 ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ 402/0 25/3 1 25/3 ﻫﻮﺷﻴﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ **86/1 16/32 1 16/32 ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ **59/3 52/43 1 52/43 ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ 69/121 871 15/7579 ﺧﻮداﻧﮕﻴﺰی ﺧﻄﺎ 784/8 871 79/876 ﺧﻮداﮔﺎﻫﻲ 493/9 871 15/157 ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ 82/71 871 87/2831 ﻫﻮﺷﻴﺎری ﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 79/31 871 92/8111 ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 76/8 871 58/396 ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﻛﻞ 081 00/329469 ﺧﻮداﻧﮕﻴﺰی 081 00/62993 ﺧﻮداﮔﺎﻫﻲ 081 00/75546 ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ 081 00/36493 ﻫﻮﺷﻴﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 081 00/61353 ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 081 00/35352 50/0<P 10/0<P * ** ﺟﺪول 6 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺧﻮدآﮔﺎﻫﻲ، ﻫﻮﺷﻴﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن راﺳﺖ دﺳﺖ و ﭼﭗ دﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺗﻤﺎم ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن راﺳﺖ دﺳﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺳﺖ."