چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ از آزﻣﻮن 61 ﻋﺎﻣﻠﯽ ﮐﺘﻞ و ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ در ﻣﯿﺎندو ﮔﺮوه از راﻧﻨﺪﮔﺎن ﺗﺼﺎدفﮐﺮده و ﺗﺼﺎدفﻧﮑﺮده ﺑﻮد. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﺲ روﯾـﺪادی از ﻧـﻮع ﻋﻠـﯽ-ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 004 ﻧﻔﺮ از راﻧﻨﺪﮔﺎن درﮔﯿﺮ در ﺗﺼﺎدفﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑـﻮد ﮐـﻪ در ﺷـﺶﻣﺎﻫﻪ دوم ﺳﺎل 8831 ﺑﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و راﻧﻨﺪﮔﯽ در ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ اردﺑﯿﻞ ارﺟﺎع داده ﺷـﺪه ﺑﻮدﻧـﺪ.03 ﻧﻔﺮ از آنﻫﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﮔﺮوه ﻗﺎﺑﻞﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳـﺎده اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﺪﻧﺪ و 03 ﻧﻔـﺮدﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ از راﻧﻨﺪﮔﺎن ﺗﺼﺎدفﻧﮑﺮده ﺑﺎ آنﻫﺎ ﻫﻤﺘﺎﺳﺎزی ﺷـﺪﻧﺪ. ﺑـﺮای ﺟﻤـﻊآوری اﻃﻼﻋـﺎت از آزﻣـﻮن 61ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﮐﺘﻞ )4691( و آزﻣﻮن ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ آرﻧﺖ )3991( اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. ﯾﺎﻓﺘـﻪﻫـﺎ: ﻧﺘـﺎﯾﺞﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﻧﺸﺎن داد ﺗﻔﺎوت ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮهﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﺎن درﮔﯿﺮ و ﻏﯿﺮدرﮔﯿﺮ در ﺗﺼـﺎدف-ﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﯽ در ﻋﺎﻣﻞ ادواریﺧﻮﯾﯽ ﻣﺘﻬﻮراﻧﻪ، ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدی اﺿﻄﺮابآﻣﯿـﺰ، ﻋـﺪمﮐﻨﺘـﺮل ﺑـﺮ اراده و ﺗـﻨﺶﻋﺼﺒﯽ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﯿﺠﺎنﺧـﻮاﻫﯽ ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﺎداری در دو ﮔـﺮوه ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﺷـﺪ.ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: از آنﺟﺎ ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﻄﻮح ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ در ﺑﺮوز ﺗﺼﺎدفﻫـﺎی راﻧﻨـﺪﮔﯽﻧﻘﺶ دارد، ﻟﺬا ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎﻣﻞ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﻫﯿﺠـﺎنﺧـﻮاﻫﯽ راﻧﻨـﺪﮔﺎن ﺗﺼـﺎدفﮐـﺮده در ﺣﺠـﻢ ﮔﺴﺘﺮده ﺿﺮوری ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ.
خلاصه ماشینی:
"low agreeableness 14 ﺳﻮران رﺟﺒﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺮﯾﻤﺎﻧﯽ و ﺳﯿﺪ ﺳﺎﻣﺎن ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻧﻘﺶ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ در ﺑﺮوز ﺗﺼﺎدفﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ اﻣﺎ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭘﯽ آن ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﭙﺮدازد ﮐﻪ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان از اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺑﺮای دو ﮔﺮوه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ درﺟﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ F ﻣﺠﺬورات آزادی **21/901 6/5823 1 وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ * 6/4 66/62 1 ادواریﺧﻮﯾﯽ ﻣﺘﻬﻮراﻧﻪ-درﺧﻮدﻓﺮوﻣﺎﻧﺪن ** 50/561 6/9621 1 ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدی اﺿﻄﺮابآﻣﯿﺰ-اﻋﺘﻤﺎد ** 33/9 62/53 1 ﻣﻬﺎر اراده و ﭘﺎﯾﺪاری ﺧﻠﻖوﺧﻮ ** 9/801 6/405 1 ﺗﻨﺶ ﻋﺼﺒﯽ- آرﻣﯿﺪه ** 83/533 10/0895 1 ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ ** 37/525 60/7381 1 ﺷﺪت ** 29/433 57/3531 1 ﺗﺎزﮔﯽ * ** 10/0<P<0/05 P ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول 2 راﻧﻨﺪﮔﺎن درﮔﯿﺮ در ﺗﺼﺎدفﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﻌﻨﺎداری از وﯾﮋﮔـﯽﻫـﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻧﺎﺑﻬﻨﺠﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ و ﺗﻔﺎوت ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﺎن درﮔﯿﺮ و ﻏﯿﺮدرﮔﯿﺮ در ﺗﺼﺎدفﻫﺎی راﻧﻨﺪﮔﯽ در ﻋﺎﻣﻞ ادواریﺧﻮﯾﯽ ﻣﺘﻬﻮراﻧﻪ، ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدی اﺿﻄﺮابآﻣﯿﺰ، ﻋﺪمﮐﻨﺘﺮل ﺑﺮ اراده و ﺗﻨﺶ ﻋﺼﺒﯽ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ.
ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﯿﺠﺎن ﺧﻮاﻫﯽ راﻧﻨﺪﮔﺎن درﮔﯿﺮ در ﺗﺼﺎدفﻫﺎ ﺷﺪت ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ ﺗﻨﺶ ﻋﺼﺒﯽ ﻣﻬﺎر اراده ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدیآﻣﯿﺰ ادواریﺧﻮﯾﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ادواریﺧﻮﯾﯽ - - 60/0 ﺑﯽاﻋﺘﻤﺎدی * - 650/0 13/0- ﻣﻬﺎر اراده ** - 85/0- 151/0 ﺗﻨﺶ ﻋﺼﺒﯽ 31/0 ** *42/0- ﻫﯿﺠﺎنﺧﻮاﻫﯽ *23/0 - 06/0 22/0 ** **25/0 *72/0- *92/0 *52/0 - 59/0 ﺷﺪت ** **49/0 **63/0 ** 97/0 81/0- 61/0 33/0 ﺗﺎزﮔﯽ * ** 50/0<P 10/0<P ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه راﻧﻨﺪﮔﺎن ﺗﺼﺎدفﮐﺮده و راﻧﻨﺪﮔﺎن ﺗﺼﺎدف- ﻧﮑﺮده از ﻧﻈﺮ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ."