چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ درﺟﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﻋﺮوﺳـﮑﯽ ﺑـﺮ ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن داون ﺑﻮد. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﺗﮏآزﻣﻮدﻧﯽ ) (ABAو ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣـﺎریﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﮐﻮدک ﭘﺴﺮ آﻣﻮزشﭘﺬﯾﺮ دﭼﺎر ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن داون )ﯾﮏ آزﻣﻮدﻧﯽ از ﺟﻠﺴـﻪ ﺷﺸـﻢ از ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﻣـﺎنﺧﺎرج ﺷﺪ( ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿـﺮی در دﺳـﺘﺮس اﻧﺘﺨـﺎب و ﻃـﯽ 71 ﺟﻠﺴـﻪ 53 دﻗﯿﻘـﻪای آﻣـﻮزشﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﻋﺮوﺳﮑﯽ ﺑﻪ آﻧﺎن اراﺋﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﮐﻮدﮐﺎن، ﭘﯿﺶ از آﻏـﺎز،در ﺣﯿﻦ و ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ 54 روز در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿـﺮی ازﻃﺮﯾـﻖ ﻓﻬﺮﺳـﺖ ﺑـﺎزﺑﯿﻨﯽﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻫﺸﺖ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻖ و ﭼﻬﺎر ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻣـﻮرد ﻣﺸـﺎﻫﺪه وارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ در ﯾﮑﯽ از آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ، ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ درﻃﻮل ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ )ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺧﻂﭘﺎﯾﻪ( در دوره ﭘﯿﮕﯿﺮی و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻬﺎرتﻫـﺎ درﻃﻮل ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی، در آزﻣﻮدﻧﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿـﺮی: ﺑـﺮ ﻣﺒﻨـﺎی ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺣﺎﺿـﺮاﺳﺘﻔﺎده از روش ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﻋﺮوﺳﮑﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺷﯿﻮهای ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺟﻬـﺖ ارﺗﻘـﺎی ﮐﯿﻔﯿـﺖ ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن داون در ﻣﺤﯿﻂﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"ﻣﯿﺰان اﻧﺪازه اﺛﺮ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در آزﻣﻮدﻧﯽ اول ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ زﯾﺮﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﺪاﺧﻠﻪ 0 05 8 03 ارﺗﺒﺎط ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ 01 55 6 24 اﺣﺘﺮام ﺑﻪ دﯾﮕﺮان و ﮔﻔﺖ و ﺷﻨﻮد ﺑﺎ آنﻫﺎ 24 58 24 36 ﮐﻤﮏ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان و ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺑﯿﻦ وﺳﺎﯾﻞ ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان 05 051 ﺑﺎزی ﻏﯿﺮرﺳﻤﯽ و ﺑﺎزی ﺳﺎزﻣﺎنﯾﺎﻓﺘﻪ 41 7- 14 14 رﻓﺘﺎر ﻣﺴﺌﻮﻻﻧﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﯾﻨﮑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در اﯾﻦ ﺟﺪول از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﭘﮋوﻫﺶﮔﺮ در ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﮐﻼس ﺑﻮده ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎزی ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﯿﺰان اﻧﺪازه اﺛﺮ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در آزﻣﻮدﻧﯽ دوم ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﺪاﺧﻠﻪ 88 05 59 39 ارﺗﺒﺎط ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ 66 83 001 301 اﺣﺘﺮام ﺑﻪ دﯾﮕﺮان و ﮔﻔﺖ و ﺷﻨﻮد ﺑﺎ آنﻫﺎ 09 72 08 65 ﮐﻤﮏ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان و ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺑﯿﻦ وﺳﺎﯾﻞ ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان 411 87 ﺑﺎزی ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ و ﺑﺎزی ﺳﺎزﻣﺎنﯾﺎﻓﺘﻪ 82 52 92 52 رﻓﺘﺎر ﻣﺴﺌﻮﻻﻧﻪ در ﺟﺪول ﺷﻤﺎره 2 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد، در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﻤﺮه آزﻣﻮدﻧﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ و اﯾﻦ روﻧﺪ اﻓﺰاﯾﺸﯽ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻧﯿﺰ اداﻣﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ."