Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی کوتاه بر پیک ها و پیام های پیامبر اکرم (ص)

نویسنده:

کلیدواژه ها :

پیک‌ها ،پیام‌ها ،مکاتب الرسول ،سران دول ،رؤسای قبائل ،ابلاغ ،رسالت جهانی ،بشارت و انذار ،پلورالیزام

کلید واژه های ماشینی : نامه‌های نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، پیامبر ، اسلام ، رسالت ، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، جواب نامه نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، روم ، پیک‌ها ، نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم

نامه‌های پیامبر صلی الله علیه و آله به‌ زمامداران و سران،از زیباترین حماسه‌های‌ آن حضرت در دوران رسالت است. شگفتی این موضوع بیانگر شخصیت‌ حضرت محمد صلی الله علیه و آله در ایمان‌ به رسالت خویش و اعتماد به نفس،تؤام با بلندای همت است.شگفتا که رسالت جهان‌ شمول اسلام را برخی مورد تردید و یا انکار قرار می‌دهند.این دیدگاه به نص صریح‌ قرآن و متون اسلامی و نیز شواهد قطعی‌ تاریخ مردود و بی‌اعتبار است. زمینه‌های جامعه‌شناختی و نیازهای‌ بنیادین آن عصر اقتضا می‌کرد که تحولی‌ چشمگیر و انقلابی عظیم رخ نماید.با ظهور اسلام،این حادثه عظیم شکل گرفت و دیری نپائید که پرتو نورش تا برکه‌های دور جهان گسترش یافت.نامه‌های نبی اکرم‌ صلی الله علیه و آله و تعاملات بین المللی آن‌ حضرت به این حرکت شتاب بخشید.گر چه یافت می‌شوند کسانی که بازتاب آن‌ نامه‌ها را نادیده گرتفه و یا ساده جلوه دهند ولی برخلاف این دیدگاه می‌بینیم که آن‌ پیام‌ها چه در آن دوران و چه در گسترهء تاریخ نقش بارز و خیره‌کننده‌ای ایفا نموده‌ است.

خلاصه ماشینی:

"ک سبحانی،فروغ ابدیت ج 2 ص 906 آمده یا ویژه اعراب و کشور عربستان است؟ برخی گفته‌اند که رسالت پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه و آله و سلم جهانی نبوده است و در این راستا آیاتی از قرآن را نیز مورد استشهاد قرار داده‌اند نظیرو انذر عشرتک الاقربین‌1 (9)یا آیه «لتنذر ام القری و من حولها2،»، در پاسخ باید گفت،که از سوی دیگر آیات‌ فراوانی وجود دارد که بیانگر جهانی بودن‌ رسالت پیامبر اسلام است نظیر: «و ما ارسلناک الا رحمهء للعالمین» 3یا «ما ارسلناک الا کافهء للناس بشیرا و نذیرا» 4و همچنین آیه «قل یا اهل الکتاب تعالو الی‌ کلمهء سواء بیننا و بینکم.. وی حاطب را به حضور پذیرفت و نامه را گشود و قرائت کرد و لحظه‌ای چند در مضامین نامه به اندیشه فرو رفت،سپس‌ سر خود را بلند نمود و اظهار داشت راستی‌ اگر محمدپیامبر خداست چرا مخالفان او توانستند وی را از زادگاهش بیرون کنند و ناچار به هجرت شد چرا بر آنان نفرین‌ نفرستاد تا نابود شوند؟سفیر اسلام در جواب‌ جگفت:حضرت عیسی علیه السلام پابر خدا بود که شما نیز بدان اعتراف دارید،موقعی‌ که بنی اسرائیل نقشه قتل او را کشیدند چرا وی دربارهء آنان نفرین نکرد تا خدا آنان را در دم نابود سازد؟!مقوقس از این جواب به‌ وجد آمده گفت:«احسنت انت حکیم من‌ عند حکیم»آفرین بر تو که فرد خردمندی‌ هستی و از طرف شخص خردمندی پیام‌ آورده‌ای،و مقوقس در نهایت،نامهء محترمانه‌ای در جواب نبی اکرم صلی الل‌ علیه و آله مرقوم داشت و هدایای گرانبهائی‌ نیز برای حضرتش ارسال نمود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.