چکیده:
ﺳﯿﺎﺳﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ارﮐﺎن ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎی درﺳﺘﯽ ﺑﻨﺎ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ،ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺎﻣﻼت درﺳﺖ و ﻣﻨﻄﻘﯽ در ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﯿﺎﺳﯽ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﯿﺎن اﺻﻮل و ﻣﺒﺎﻧﯽﺳﯿﺎﺳﯽ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و ﮐﻨﮑﺎش آن در ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﻣﺘﻌﺪد، ﺑﯿﺎنﮔﺮ اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ادارة ﺻﺤﯿﺢ ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺘﻌﺎﻟﯽ اﺳﻼم در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎ، ﺑﻪ وﯾﮋه ﻋﺮﺻﮥ ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺑﻬﺮة ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮد.ﻧﺤﻮه رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﯽ در رواﺑﻂ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ، ﻧﺤﻮه ﺑﺮﺧﻮرد در ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ واﻗﺘﺼﺎدی، ﺷﺮط ﻋﺪاﻟﺖ در رﻫﺒﺮی و ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ، ﺗﻔﮑﯿﮏﻧﺎﭘﺬﯾﺮی دﯾﻦ از ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﻟﺰومﻣﺸﻮرت در اﻣﻮر ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻟﺰوم ﺣﻖﻣﺪاری و ﻋﺪاﻟﺖﮔﺴﺘﺮ ﺑﻮدن ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎیﺟﻨﮕﯽ، ﻓﺼﻞاﻟﺨﻄﺎب ﺑﻮدن ﺣﺮﮐﺖ رﻫﺒﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ در اﻣﻮر ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺑﻪﻣﺠﺎﻫﺪان دارای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻋﺰت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺻﻠﯽ ﻣﻬﻢ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ و رواﺑﻂﺳﯿﺎﺳﯽ ـ اﻗﺘﺼﺎدی، و ﻟﺰوم آﮔﺎﻫﯽ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ ـ اﻣﻨﯿﺘﯽ ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ اﺳﻼم اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎورد و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﻠﯽ اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﻋﺪاﻟﺖﻣﺤﻮر ﺑﻮدن ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ اﺳﻼم اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﮥ آن ﮔﺴﺘﺮش ﻋﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺳﻄﺢ رواﺑﻂ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" در ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺧﺴﺮوی در ﺗﻮﺿﯿﺢ و ﺗﻔﺴﯿﺮ اﯾﻦ آﯾﺎت ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﺳﯿﺎﺳﯽ آن اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ: »ﻗﺘﺎل و ﺟﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﻗﺮآن ﺳﯿﺎﺳﺖ آن را ﻣﻘﺮر داﺷﺘﻪ اﺳﺖ، ﻗﺘﺎل و ﮐﺸﺘﺎر اﺳﺘﻌﺒﺎد و اﺳﺘﺜﻤﺎر و ﻇﻠﻢ و ﺗﻌﺪی و ﮐﺸﻮر ﺳﺘﺎﻧﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻣﻠﮑﯿﺖ و ﺳﻠﻄﻨﺖ و ﺑﺮده ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻠﻞ و اﻣﻢ ﭼﻨﺎنﮐﻪ اﻣﺮوز ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ، ﻧﯿﺴﺖ و ﻧﺒﻮده اﺳﺖ و ﻓﻘﻂ ﻗﺘﺎل در راه ﺧﺪا و اﻋﻼی ﮐﻠﻤﻪ ﺣﻖ و ﻋﺪل و ﮔﺴﺘﺮش ﻋﺪاﻟﺖ و ﻣﺴﺎوات و اﺳﺘﻨﻘﺎذ ﻣﻠﻞ از ﺗﺠﺎوز اﻓﺮاد ﺧﻮد اﺳﺖ...
ﻣﻌﻨﻮی اﺳﺖ ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺒﺐ ﮐﻪ ﻫﺪف از آن اﻋﺘﻼی ﮐﻠﻤﻪ ﺣﻖ و اﺟﺮای ﻋﺪاﻟﺖ و ﺣﺎﮐﻢ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ در ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ / 911 ﻧﻤﻮدن دﺳﺘﻮرات ﺗﻌﺎﻟﯽﺑﺨﺶ اﺳﻼم ﺑﺮای رﺳﺎﻧﺪن اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﺎل ﺣﻘﯿﻘﯽ آﻧﺎن اﺳﺖ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن رﺿﺎی ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل اﺳﺖ و ﻣﺎدی اﺳﺖ ﺑﺪﯾﻦﺳﺒﺐ ﮐﻪ ﻫﺪف از آن ﻧﺠﺎت ﺟﻮاﻣﻊ از ﻇﻠﻢ و ﺳﺘﻢ اﻓﺮاد ﺧﻮدﺧﻮاﻫﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﻌﺪی ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﻣﻠﺖﻫﺎ و اﻓﺮاد ﺿﻌﯿﻒ را دارﻧﺪ.
ﻃﺒﺮﺳﯽ ﻋﻠﺖ ﻓﻘﺮ را در اﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ اﻓﺮاد ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻌﺎش ﺧﻮد ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﻘﺮ را اﻃﺎﻋﺖ ﮐﺎﻣﻞ از دﺳﺘﻮرات اﻟﻬﯽ ﻣﯽداﻧﺪ ﮐﻪ در راه اﻧﺠﺎم اﯾﻦ دﺳﺘﻮرات از ﺟﺎن و ﻣﺎل ﺧﻮد ﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و ﺳﺨﺘﯽﻫﺎﯾﯽ را ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﺪهاﻧﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﻓﻘﺮ ﻣﺎﻟﯽ دﭼﺎر ﺷﺪهاﻧﺪ وی ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: 021 / ﻗﺮآن و ﻋﻠﻢ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 21، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش اﻧﻔﺎقﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﺑﺮای ﻓﻘﺮاﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در راه ﺧﺪا از اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﺗﺠﺎرت و ﮐﺴﺐ ﻣﻌﺎش در اﺛﺮ ﺧﻮف از دﺷﻤﻦ ﯾﺎ ﻣﺮض ﯾﺎ ﻓﻘﺮ ﯾﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎدت ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪه و ﻣﻤﻨﻮع ﺷﺪهاﻧﺪ."