چکیده:
نظم عمومی مهمترین معیار نظارت قضایی بر رای داوری تجاری بینالمللی است که در منابع داوریهای تجاری بینالمللی پیشبینی شده و رسالت اصلی آن حمایت و حراست از اصول و موازین اساسی حقوق عمومی و ارزشهای هر کشور است. معیار مذکور دارای مفهومی پویا و منعطف که و هم مسائل ماهوی و هم امور شکلی را در برمیگیرد. البته تمام ملاحظات نظم عمومی کشورها در داوریهای تجاری بینالمللی قابل اعمال نیست و صرفا نظم عمومی بینالمللی کشور مربوط، ترجیحا با تفسیری مضیق، اعمال میشود. مهمترین ویژگیهای معیار نظم عمومی عبارتند از: پویایی و انعطاف مفهومی، امکان ورود دادگاه به ماهیت، امکان تعرض مستقیم دادگاه به رای داوری، عدم وجود مهلت در استناد به این معیار و در نهایت غیرقابل اسقاط بودن حق استناد به آن.
Public policy is the most important standard of judicial supervision on arbitration awards which has been foreseen in the sources of international commercial arbitrations and its main purpose is to support the most basic rights and values of every country. Public policy is a flexible and dynamic concept that covers both substantive and formal issues. Of course, all public policy considerations are not applicable in international commercial arbitrations, but merely the international public policy considerations of related country must be applied in such arbitrations, preferably with strict interpretation. The most important characters of this standard are: conceptual elasticity and dynamism, possibility of entrance of court to merit, possibility of per se challenge of arbitral award by court, absence of time limit for resort to it and unwaiveability of the right to rely on it
خلاصه ماشینی:
4 بعضی نویسندگان معتقدند که نظم عمومی نام غیرسیاسی و غیرتهاجمی منافع ملی است، 5 Secomb Matthew, "New Zealand: Scope of the Public Policy Exception", Case Comment, International Arbitration Law Review, 2004, p.
7 باید به خاطر داشت که این اصل بدان معنا نیست که دادگاه در اعمال نظارت قضایی بر رأی داوری، حتی در غیر از معیارهای مربوط به حقوق عمومی، به هیچ وجه به محتوای رأی صادر نظر نخواهد افکند، بلکه ناگزیر و در هنگام ضرورت، آن هم صرفا در محدوده معیار مربوط میتواند ماهیت رأی صادر شده را مورد عنایت قرار دهد.
271, 272; Berger, Peter Klaus, "The Modern Trend Towards Exclusion of Recourse Against Transnational Arbitral Awards: A European Perspective", Fordham International Law Journal ,Vol. 12, 1989, p.
6 معمولا این کشورها، از جمله فرانسه، که نقض نظم عمومی را معیاری برای اعمال نظارت قضایی بر رأی داوری بینالمللی میدانند، در این داوریها، بین نظم عمومی بینالمللی و نظم عمومی صرفا تفکیک داخلی قائل شده، آرای داوری بینالمللی را تحت شمول نظم عمومی بینالمللی می Buchanan Amy, "Public Policy and International Commercial Arbitration", 26 Am. Bus.
حقوق بازرگانی فراملی موضوعی است که به شدت جنجال برانگیز است 4 و حتی بسیاری از نویسندگان در اصل وجود آن ایراد کرده، 5 به طور کلی منکر وجود حقوق بازرگانی فراملی به عنوان یک نظام حقوقی See for example Gaillard Emanuel, "Transnational Law: A Legal System or a Method of Decision Making?", Arbitration International, Vol .