چکیده:
هدف کلی در زمینهء عقبماندگی ذهنی که در جوامع پیشرفته موردنظر قرار گرفته، پنج نکته نیز در تکمیل راههای مبارزه با عقبماندگی ذهنی جهت توجه مسؤولین ارائه گردیده است. عقبماندگی ذهنی،حتی امروزه،بطور کامل شناخته نشده است.با آنکه دانش ما در زمینهء عقبماندگی ذهنی بسیار وسیعتر از یکی دو دههء قبل میباشد،مع ذلک هنوز جزئی است.بطور کلی نظر عموم براینست که مسالهء عقبماندگی ذهنی از سوی دولت، دانشمندان و مسؤولین امور بهداشت عمومی،تأمین رفاه و خدمات اجتماعی و آموزش و پرورش مورد بیاعتنائی واقع گردیده است،لذا زمانی که درمییابیم وسعت مسالهء در واقع بزرگتر از حد تصور است متحیر میشویم.با اینکه بسیاری از علل عقبماندگی ذهنی مشخص گردیده مع ذلک حدود سه چهارم از عقبماندههای ذهنی در طبقهبندی عقبماندهء ذهنی خفیف قرار میگیرند که تعداد زیادی از آنها از خانوادههائی هستند که از لحاظ روانی و اجتماعی و اقتصادی در شرایط ناسالم و زیانآوری بسر میبردهاند. این مسأله میتواند ناشی از میزان هوش پائینی باشد که بارث برده میشود و یا در نتیجهء نبودن انگیزهای در محیط اجتماعی و آموزش و پرورش است و یا حتی ناشی از هر دو اینها باشد. با اینکه بسیاری از کودکان عقبماندهء ذهنی در موقع تولد یا کمی بعد از آن تشخیص داده میشوند،ولی بقیه تا زمانی که یک نشانهء عقبماندگی در روند رشد آنها ظاهر نگردیده تشخیص داده نمیشوند.این عقبماندگی اغلب در مدرسه کلاسهای سوم یا چهارم بوضوح ظاهر میشود.در خاتمهء این مقاله ضمن اشاره به اهمیت چند
خلاصه ماشینی:
"منطق پزشک اینست که وجود یکنوع عقبافتادگی ذهنی برای رابطۀ سالم بین پدر و مادر یا کودک زیانآور خواهد بود و هرقدر که انتظار طبیعی بودن طولانیتر شود بهتر است،اما،این استدلال دو نکته را نادیده میگیرد نخست انیکه اصل شک و اضطرابی که مادر راجع به کودک خود دارد ممکن است بیشتر از آگاهی به مسالۀ زیان داشته باشد.
نکته مهمی که در این مرحله باید توجه داشت اینست که معمولا"اولین ارزیابی از یک کودک مشکوک به داشتن نوعی عقبافتادگی،جنبه موقتی دارد و والدین باید فقط با قسمتی از جوابها و با یک تشخیص موقت قانع شوند،تشخیص سریع نوع عقبماندگی ذهنی فقط وقتی بنفع کودک و والدینش خواهد بود که در طول دورهای که تشخیص بعمل میآید خدمات مناسب و تسهیلات لازم برای خانواده وی فراهم باشد.
یکی از موضوعات اساسی که تمام معلمین عقبماندههای ذهنی با آن مواجه هستند اینست که آیا کودکان معلول بهتر است در داخل مدارس معمولی باشند یا اینکه در کلاسهای خاص و مجزا قرار گیرند؟در مورد انواکع خاصی از معلولین،این تصمیم بستگی به مناسب بودن شرایط آموزش دارد.
جهت ارائه کمک صحیح به والدین و کودکان معلول آنها به منظور سازگار شدن با احساسات دردناکی که بطور اجتنابناپذیر همراه این خود- آگاهی بوجود میآید،باید پرسنل یا افراد حرفهای که در عین حال نسبت به روند سازگاری روانی حساس هستند آماده کمک باشند."