چکیده:
Manifestation argument is one of the important aspects of Islamic mysticism، that through it will be discussed how the creation is.According to this theory، the existence is one، and that is existence of God، and all of worlds، in fact are manifestations.In Islam and Quran، the trueunderstanding from Sura of Tawheedis expressed as a way to understand the true monotheism too. Hence، in this study، we had scrutinedthe mystical interpretation ofIbn-e-Arabi and some of his commentators، and their reflection in poems and ideas of poets thattypical had accessibledfrom his school or are settle from his works commentators. Ibn-e-Arabi، in interpreteof primeverse of Sura of Tawheed، had interpreted "Hoo" to essence of the divine that is the first rank of divine manifestations. Then، he had known "Allah"، sing of divine names and attributes manifestations.The same topic by usingIbn-e-Arabi's proper term، had reflected inPersian mystical literature. We can found the evidences of this in poemsof Shabestary، Shah NematUllahWali، Abdul Rahman Jami، BideleDehlavi and many other mystic poets of Persian literature. His otherinterpretations from verses ofSura of Tawheed are the same of his interpretations of first verse. The results of this study are show that we can found Ibn-e-Arabi' smystical interpretations، in poems of manymysticalPersian poets، for example: Fakhruddin Iraqi، Ohad al din Maraghehi، Sheikh Mahmoud Shabestary، Shah Nemat Ullah Wali، Abdul Rahman Jami، Bidel- eDehlaviand Saeb-eTabrizi. The reason for this is high frequency of use of specific terms of Ibn- e-Arabi in their poems، and this is show that these poets were influenced by his ideas.
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل سالک را از مشغول شدن به آنها بر حذر داشته و میگوید: به وهم جاه، مغرور تعیّن زیستن تا کی؟ نگین گر شهرتی دارد به نام دیگری دارد (همان،ص 514) همچنین در جای دیگر، تعیّنات و وجودهای اعتباری را به صفر تشبیه میکند که نمیتواند بر هیچ عددی بیفزاید: مپرس از اعتبار پوچ بیدل احد زین صفرها چندین هزار است و یا: (همان،ص 205) حرف تعیّن من و ما آنقدر نبود عالم به چشم صفر رقوم حساب دید (همان،ص 528) بنابراین، تعیّنات ظهورات یک ذات هستند که وجود مستقل ندارند؛ بلکه وجود آنها وابسته به وجود حق است: به هر تعیّن اگر نام دیگرش بنهند یکی بود که به اسماء ظهور فرماید (شاه نعمتالله ولی، 1361،ص769) فخرالدین عراقی نیز هستیِ عالم و تعیّنات آن را در برابر وجود خداوند همچون خیالی میداند که در اثر وهم و گمان پدید آمده و حقیقت وجودی ندارد: در حقیقت هستیِ عالم خیالی بیش نیست وین خیالی چند ما را در گمان انداخته (عراقی، بیتا،ص93) شیخ محمد شبستری در تأئید این امر، وجود خلق و کثرت را «نمود» خوانده است که در برابر وجودِ حقیقی یا «بود»، خیالی بیش نیست: وجود خلق و کثرت در نمود است نه هرچ آن مینماید عین بود است (شبستری، 1384،ص69 ) وی در جای دیگر با صراحت بیشتر، هستیِ جهان را مجازی و اعتباری خوانده است: جهان را نیست هستی جز مجازی سراسر کار او لهو است و بازی (همان،ص71 ) جهان خود جمله امر اعتباری است چو آن یک نقطه که اندر دور ساری است (همان،ص83 ) و در پایان، تعیّن را نقطة وهمی بر عین خوانده که چون غبار تعلّقات از دیدة سالک کنار رود، قادر به درک آن خواهد بود: تعیّن نقطة وهمی است بر عین چو صافی گشت غینِ تو شود عین (همان،ص 69 ) 4- تفسیر «صمد» به اعتبارات اسمائی ذاتی ابن عربی در توضیح آیه «اللَّهُ الصَّمَدُ»، منظور از آن را ذات، در حضرت واحدیّت و به اعتبار اسماء میداند و میگوید: «اللَّهُ الصَّمَدُ أي: الذَّاتُ فِي الحَضرَةِ الوَاحِديَّةِ بِحَسبِ اِعتِبارِ الأسمَاء» (ابنعربی،1422ق، ج2،ص 468).