چکیده:
داشتن مهارتهای اجتماعی از ضرورتهای اساسی زندگی امروز است.این ضرورت بویژه برای سنین نوجوانی و جوانی که افراد را در رویارویی با موقعیتهای متعدد قرار میدهد، بیشتر ملموس میباشد.در این رابطه،نقش مدرسه و معلمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.بر این اساس،با توجه به اهمیت یادگیری مهارتهای اجتماعی در سالهای حساس رشد،لازم است ارزیابی اولیهای مبنی بر میزان یاددهی این مهارتها از سوی دبیران صورت گیرد.با توجه به این ضرورت و نبود ابزار مناسب،هدف این پژوهش تهیه ابزار برای سنجش مهارتهای اجتماعی است. برای تحقق این هدف،از میان روشهای مختلف ارزیابی مهارتهای اجتماعی،تهیه چکلیست انتخاب شد.بنابراین با مطالعه گسترده،تقریبا همه حوزههای مربوط شناسایی شد و 369 مورد از مهارتهای اجتماعی در 9 حیطه و 38 زیرمجموعه(خردهمقیاس)جمعآوری،طبقهبندی و دستهبندی گردید.روایی صوری و محتوایی این چکلیست با نظ استادان مجرب دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان تعیین گردید.برای تعیین پایایی،از پایایی بین مشاهدهگران استفاده شد.این ابزار میتواند برای استفاده مشاوران و انجام پژوهشهایی با موضوع مشابه مورد استفاده قرار گیرد.پیشنهاد میشود از این چکلیست،پرسشنامه خودسنجی مشتمل بر چند مقیاس و خردهمقیاس برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تهیه گردد.
خلاصه ماشینی:
"برای تحقق این هدف،از میان روشهای مختلف ارزیابی مهارتهای اجتماعی،تهیه چکلیست (1)-این پژوهش با حمایت مادی و معنوی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان انجام شده است که بدینوسیله از مساعدت آنها تقدیر و تشکر میگردد.
در این تحقیق، مدرسه به عنوان عامل مهمی در نظر گرفته شده که میتواند در اجتماعی کردن دانشآموزان تاثیر زیادی داشته باشد و معلمان نیز را عامل بسیار موثری برای ایجاد مهارتهای اجتماعی میداند.
با توجه به نبود چنین ابزاری،هدف این پژوهش تهیه ابزاری برای سنجش مهارتهای اجتماعی قابل انتقال از دبیران به دانشآموزان در دوره دبیرستان است.
در ادامه مراحل تهیه چک لیست مورد نظر توضیح داده میشود: مراحل تهیه چکلیست برای تهیه ابزار سنجش مهارتهای اجتماعی،ابتدا به بررسی تمام ابزارهای موجود در این خصوص پرداخته شد،مشخص گردید که هرکدام محدودیتهای خاصی خود را دارد.
9-مهارتهای مقابلهای با هشت خردهمقیاس شامل:جلب حمایت دیگران،ورزش و تمرینات آرمیدگی،تلاش در جهت استقلال مادی و معنوی،مهارتهای تعدیل احساسات،مهارتهای آشنایی با روش حل مساله اجتماعی،اصلاح باورها و شناختهای غلط،مواجههد با فشار و مهارتهای برنامهریزی؛پس از تدوین دستهبندی مذکور،با مطالعه دقیق نشانگرهای جمع آوری شده،مهارتهای اجتماعی در حیطههای مربوط قرار داده شد که جمعا 360 مورد است.
سایر موارد: حیطه پنجم:مهارتهای درک اجتماعی و شناسایی ارزشهای جامعه این مهارتها شامل دو زیرگروه است و گزینههای زیر را شامل میشود: 1-5-مهارتهای مربوط به درک اجتماعی 1-درک احساسات دوستان وقتی غمگین یا شادند.
سایر موارد: حیطه نهم:مهارتهای مقابلهای (مقابله با استرس،افسردگی و اضطراب) این مهارتها دارای هشت زیرگروه است و شامل گزینههای زیر میشود: 1-9-مهارتهای مربوط به جلب حمایت دیگران 1-تقاضای کمک از دیگران وقتی مشکلی پیش بیاید."