چکیده:
در پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند ودر میزان خلاقیت و سلامت روانی با دو آزمون خلاقیت عابدی و سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند .پس از تحلیل یافته ها مشاهده گردید که میزان سلامت روانی و خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش بالاتر از گروه عادی می باشد. بین میانگین خلاقیت دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد، در حالی که سلامت روانی پسران از دختران بالاتر مشاهده گردید.
خلاصه ماشینی:
برخلاف این یافته ها، پاره ای از پژوهش ها شاهد رابطه بین هوش و خلاقیت بوده اند (شریفی و قدرتی ١٣٨٩ ورانکو و البرت ، ١٩٨٦).
Herr, Moore, Hansen 15.
Rotter, Langland Berger 17.
هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان خلاقیت وسلامت روانی دانش آموزان دختر وپسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی سمپاد و عادی شهر تهران می باشد.
با تاکید بر جدول آزمون تعقیبی مشخص گردید که میانگین خلاقیت در بین دانش آموزان عادی (٦٨/٥٠) بیشتر از افراد تیزهوش (٦٢/٧٦) بوده است .
مقایسه شاخص های سلامت روانی دانش آموزان به تفکیک جنسیت وگروه جدول ٣ - مدل تحلیل واریانس دوطرفه (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول فوق می توان اذعان داشت که عامل گروه در میـزان وسـواس فکـری – عملـی ، افسـردگی ، اضطراب ، ترس مرضی ، افکارپارانوئید و حساسیت بین فردی معنادارشده است .
به عبارتی میانگین وسواس فکری – عملی ، افسردگی ، اضطراب ، ترس مرضی ، افکارپارانوئید و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی بیشتر از افراد تیزهوش بوده که این یافته ها با یافته های خسروانی و گیلانی (١٣٨٦)، بارون (١٩٦٣)، فلاچ (١٩٩٠ )مبنی بر بالا بـودن سـلامت روانـی افـراد تیزهوش همسـویی دارد.
Intelligence, General Knowledge and Personality as Predictors of Creativity.
Personality, hypomania, intelligence and creativity.
Personality and Intelligences predictors of creativity .
The threshold theory regarding creativity and intelligence: An empirical test with gifted and nongifted children.
The results showed a significant difference in creativity and mentalhealth between normal and talented students.