چکیده:
اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان وارثان علم پیامبر (ص)، بهترین رهنمودها را برای هدایت مردم ارائه کردهاند که بخشی از آنها در روایات تفسیری این بزرگواران نمود یافته است. جمع قابل توجهی از اندیشمندان اهل سنّت به نقل احادیث اهل بیت (ع) به عنوان صحابه یا تابعین جلیل القدرـ همّت گماشته و از آنها به گونههای مختلف بهره بردهاند.
مقالة حاضر به روش توصیفی ـ اسنادی با رویکردی قرآنی ـ روایی، پس از مطالعة در تفاسیر روایی و غیر روایی اهل سنّت و تامّل در سایر کتب آنها، به تحلیل و تقسیمبندی بهرهگیری اندیشمندان اهل سنّت از روایات اهل بیت (ع) پرداخته و ضمن گونهشناسی، اقسام آنها را در قالب موارد ذیل بیان میدارد: «بهرهوری ترجیحی» که در آن، روایت اهل بیت (ع) بر سایر احادیث، ترجیح داده میشود؛ «بهرهوری تاییدی» که روایت امام توسّط روایت پیامبر (ص) یا سایرین تایید میشود؛ «بهرهوری انکاری»؛ «بهرهوری تضعیفی» و «بهرهوری انتقادی» از موارد دیگری است که این نوشته به آنها میپردازد.
Innocent and immaculate Ah al Bait (AS) had inherited Prophet's (S) cognizance and could provide proper guidance to followers. Their guidance had been partly presented in the descriptive narratives left from them. A considerable number of Sunni scholars - as recognized companions and followers - have spent great deal in spreading the words left from Ah al Bait (AS). They have applied these words in many ways in their writings.
This article used descriptive-attributive method taking a Quran-Narrative approach in its study of the interpretation of narratives and non-narratives provided by Sunni scholars in their books. This article analyzed and classified how Sunni scholars had benefited from narratives quoted from Ah al Bait (AS). The typology and classification of narrative usages discussed in this article include: 1) preferential usage where narratives from Ah al Bait (AS) are preferred over other narratives; 2) confirmatory usage where Ah al Bait (AS) narratives are confirmed by narratives from Prophet (S) or others; 3) negatory usage; 4) enfeebling usage; and 5) disparaging usage.