خلاصه ماشینی:
از اینرو در این گزارش ابعاد مختلف هویت ملی در کتاب جامعهشناسی۲ از نظر سرگروههای علوم اجتماعی استانها در همایش کشوری سال ۱۳۹۱ در گیلان، با روش تحلیل محتوا مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
در این میان کتابهای درسی نیز از بعد پرداختن به هویت ملی مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند که میتوان به تحقیقات صالحی عمران و همکارانش (۱۳۸۷) و عبدی و لطفی (۱۳۸۷) در این زمینه اشاره کرد.
با توجه به تغییر کتاب جامعهشناسی ۲ سال سوم انسانی در سال تحصیلی ۱۳۹۰، این سؤال به ذهن خطور میکند که: «ابعاد هویت در کتاب جدیدالتألیف جامعهشناسی ۲ چگونه و به چه میزانی بازتاب یافته است؟» در این گزارش «دیدگاه سرگروههای درس علوم اجتماعی استانها دربارة میزان بازتاب انواع هویت در کتاب درسی جامعهشناسی ۲» بررسی شده است.
اهداف بررسی دیدگاههای سرگروههای علوم اجتماعی در مورد بازتاب هویت در کتاب درسی جامعهشناسی ۲، اهداف زیر را دنبال کرده است: ۱.
تعیین میزان بازتاب هویت ملی - اجتماعی در کتاب جامعهشناسی دو ۲.
تعیین میزان بازتاب هویت ملی - فرهنگی در کتاب جامعهشناسی دو ۵.
تعیین میزان بازتاب هویت ملی - سیاسی در کتاب جامعهشناسی دو با توجه به اهداف فوق، سؤال اساسی این بررسی از این قرار بوده است: «تا چه میزان به هویت ملی در ابعاد اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی در کتاب جامعهشناسی ۲ پرداخته شده است؟» روششناسی این تحقیقات از نوع، توصیفی - تحلیلی است.
از نظر سرگروههای علوم اجتماعی کشور، بازتاب هویت تاریخی در کتاب جامعهشناسی ۲ تنها ۵ درصد کتاب را به خود اختصاص داده است.