چکیده:
کلاس درس بهعنوان یک گروه یا نظام اجتماعی دارای همة ویژگیهای نظامهای اجتماعی است و از این نظر مورد توجه صاحبنظران علوم رفتاری قرار دارد. مدیریت کلاس بر عهدة معلم است که قبل از آموزش یا هرگونه اقدام تربیتی و رفتاری باید کلاس درس را بهمنظور تحقق اهداف مدیریت کند. امروزه، از مهمترین چالشهای هر معلم در کلاس، برقراری ارتباط موثر و صحیح با فراگیرندگان است. از طرف دیگر، ارتباط معنادار کلید اجرای موفقیتآمیز بسیاری از شیوههای مدیریت در کلاس است. ارتباط عامل اصلی یادگیری است که شاخصهای متعددی را دربرمیگیرد. اهمیت ارتباط در کلاس درس به میزانی است که بعضی از صاحبنظران معتقدند ارتباط و اداره و کنترل کلاس درس لازم و ملزوم یکدیگرند. در برقراری ارتباط با دانشآموزان در کلاس، معلم با موانع و عوامل زیادی روبهروست و آگاهی او از این موارد و تسلطش بر مهارتهای ارتباطی در جهت تحقق اهداف آموزشی، ضرورتی انکارناپذیر است.این اقدامپژوهی با هدف علاقهمند کردن دانشآموزان به درس مطالعات اجتماعی در کلاس اول متوسطه به شیوة همیاری در سال تحصیلی ۸۸- ۱۳۸۷ با جمعآوری اطلاعات از همکاران، مدیر، معاون، مشاور مدرسه، حتی برخی از اولیای دانشآموزان، خود دانشآموز «دبیرستان و پیشدانشگاهی والفجر» (آموزشوپرورش ناحیة یک تبریز) و منابع علمی انجام شده است و گزارش آن در ادامه از نظرتان میگذرد
خلاصه ماشینی:
"این اقدامپژوهی با هدف علاقهمند کردن دانشآموزان به درس مطالعات اجتماعی در کلاس اول متوسطه به شیوة همیاری در سال تحصیلی ۸۸- ۱۳۸۷ با جمعآوری اطلاعات از همکاران، مدیر، معاون، مشاور مدرسه، حتی برخی از اولیای دانشآموزان، خود دانشآموز «دبیرستان و پیشدانشگاهی والفجر» (آموزشوپرورش ناحیة یک تبریز) و منابع علمی انجام شده است و گزارش آن در ادامه از نظرتان میگذرد .
کلیدواژهها: روش تدریس، شیوه همیاری، مشارکت در کلاس رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٣ بــــهار ٣ ٩ ٣ ١ گزارش یک پژوهش در عمل تدرنس به شیوة همیاری عیسی عابدینی دبیر علوم اجتماعی آموزشوپرورش ناحیة یک تبریز گرامشی و فریره بر اهمیت گفتوگو بین معلم و دانشآموز، ماهیت پویای یادگیری و اهمیت حضور در مدرسه بهعنوان ابزاری برای توسعة اشکال جدید دانشو ادراکات جدید تأکید میورزند مقدمه ایورموریش (۱۹۷۸)، از صاحبنظران جامعهشناس تعلیموتربیت، معتقد است که نهادهای اجتماعی از جمله آموزشوپرورش باید زمینههای لازم را برای اعضای خود درخصوص برقراری ارتباط صحیح با محیط و افراد جامعه مهیا کنند.
روشهای پیشنهادی (راهحلهای موقت جهت اقدام) فرض ۱: استفاده از روش تدریس همیاری باعث بهبود یادگیری درس مطالعات اجتماعی توسط دانشآموزان میشود.
مدل تدریس دانشآموز محور بااجرای شیوة همیاری نتایج زیر حاصل شد: مشارکت دانشآموزان در فرایند تعلیموتربیت بیشتر شد میزان علاقهمندی دانشآموزان به درس مطالعات اجتماعی بیشتر شد میانگین نمرات درسی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی به حدود رضایتبخشی رسید مهارتهای اجتماعی و روابط اجتماعی بین عناصر مدرسه شامل تعامل بین دانشآموزان با هم و با معلم بهبود یافت رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٣ بــــهار ٣ ٩ ٣ ١"