Skip to main content
فهرست مقالات

یگانگی روش در پژوهش و آموزش نقد شاگرد بر نوشته ی اسناد

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 47 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : پژوهش ، دانش‌پژوهی ، آموزش ، بازخورد دانش‌پژوهانه ، دانش ، ارزشیابی ، استواری بازخورد دانش‌پژوهانه ، یگانگی روش در پژوهش ، نگره ، روش

در چارچوب‌های سازایی‌گر، بر یگانگی روش در پژوهش و آموزش پافشاری شده است.در این مقاله به نقد نوشته‌ای پرداخته شده است که در پی رساندن همین پیام بوده است(شریعتمداری، 1378).هر چند نوشته یاد شده در برگیرنده‌ی این پیام ارزنده و نکته‌های ارزشمند دیگری است، ولی کاستی‌هایی نیز دارد که بر شمردن آن‌ها به رساندن هر چه بهتر پیام بنیادین آن کمک می‌کند.در پی زمینه‌پردازی در این‌باره، نوشته‌ی کنونی چگونگی فراداد این یگانگی را در نوشته‌ی یاد شده توصیف می‌کند و سپس با شناساندن ابزاری که برای ارزشیابی آن به کار گرفته شده است و همچنین چگونگی کار ارزشیابی، یافته‌هایی را گزارش می‌کند که گویای کاستیمندی ساختار و درونداشت نوشته‌ی بررسی شده و نااستواری بازخورد دانش‌پژوهانه‌ای است که در نوشته بازتاب یافته است.در پایان نیز پیشنهادهایی پژوهشی آموزشی در راستای هر چه استوارتر ساختن بازخورد دانش‌پژوهانه‌ی پژوهشگران و آموزشکاران آینده کشور ارایه شده است که دریافت یگانگی، یا دست‌کم همانندی پژوهش و آموزش زیر ساخت همه آن‌هاست.

خلاصه ماشینی:

"به گفته‌ی سلی وین(2000)هر دو کردار(آموزش و پژوهش)به نگریستن، دیدن(خواندن)، شنودن، اندیشیدن، آزماییدن، ارزشیابی کردن، و آفریدن(نوشتن)، آن هم همراه با دلبستگی، پشتکار، دقت، و همکاری با دیگران نیازمند هستند، هر دو کاری گروهی هستند که در پایان با گزارشی نوشتاری همگانی می‌شوند و این گزارش یا نوشته همانا فراداد (ارائه)چگونگی کار انجام شده، زمینه و پیشینه‌ی آن، و برایند و چشم اندازهای آن است. درباره‌ی میزان پاسداری از دانش‌پژوهی و زبان فارسی در جای دیگری سخن رفته است(حمیدی، زیر چاپ ب)ولی آن‌چه در ابزار کنونی به آن پرداخته شده است، تنها میزان پاسداری از دانش‌پژوهی و زبان‌فارسی نبوده است، بلکه کارکرد نوشته نیز در آن گنجانده شده است تا ارزیاب بتواند کامیابی نویسنده را در رساندن پیام بنیادی خود به خواننده و فراهم آوردن زمینه برای انجام پژوهش‌های دیگر ارزیابی کند. بنابراین کنش ارجمند دانش‌پژوهی را«علم»نامیدن هم همان اندازه باریک‌بینانه و درست است که«دانشمند»نامیدن دانش‌پژوه!!افزون‌براین، هر چند که در نوشته بررسی شده روش آموزش سودمند همانند روش پژوهش «کاوشگری»و بهتر از روش دیرینه که در آن«توضیح و تشریح نکته‌های مختلف»یک«مبحث علمی»از«طریق سخنرانی»به عهده معلم است، نمایانده شده است ولی از آنجا که روش دانش‌پژوهی به روشنی و درستی بازشناسانده نشده است، روش دانش‌آموزی پیشنهاد شده با روش دیرینه تنها این ناهمانندی را دارد که در روش دیرینه، معلم نخست درس می‌دهد و سپس درس می‌پرسد، ولی در روش پیشنهاد شده معلم بی‌آن‌که درس داده باشد می‌پرسد چون«درس دادن»و«درس گرفتن»به خود شاگردان واگذار می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.