خلاصه ماشینی:
"پرسشی که در ابتدا مد نظر قرار گرفت، این بود: ■ آیا آزمونهای درک مطلب امتحانات پایان ترم درس زبان انگلیسی در دبیرستانهای ایران از نظر اصالت متن از مطلوبیت لازم برخوردارند؟ پیشینة تحقیق در حوزة زبانشناسی کاربردی «اصالت» به میزان ارتباط میان آزمون و فعالیتهای آموزشی از یک سو و فعالیتهای واقعی در زبان مقصد اطلاق میگردد (Mousavi, 2009: 43) و هرچه این ارتباط بیشتر باشد، در اصطلاح گفته میشود که آزمون از اصالت بیشتری برخوردار است.
چینش محتوا و ویژگیهای گونهای متون با استفاده از ابزار کوماتریس۵ نسخة ۲۰۱۰ در پنج متغیر مختلف شامل میزان همپوشانی نشانوندهای مجاور۶ بههمراه اندیس معنایی نهفته، میزان واژگان محتوایی۷، درصد واژگانی نوع - نشانی۸ و در نهایت، میزان حروف ربط و اتصالدهندهها۹ - که از جمله شاخصهای بررسی پیوستگی متنی بهحساب میآیند - مورد تجزیه و تحلیل دقیق آماری قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری نتایج آماری حاصل از این پژوهش بر روی سی عدد آزمون درک مطلب انتخابی - که همگی آزمون درک مطلب از نوع باز بودند - نشان داد که در میان پنج متغیر مورد بررسی، که همگی از شاخصهای افزایش پیوستگی متنی و در نتیجه بالا بردن میزان اصالت متون بهحساب میآیند، دو متغیر شامل اندیس معنایی نهفته و میزان واژگان محتوایی شرایط نامطلوب بود.
از جمله خبرنامههای بسیار مهم درخصوص سنجش مهارتهای زبانی میتوان به Language Testing Update اشاره کرد که دبیران زبان انگلیسی میتوانند با دسترسی مستمر به آنها اطلاعات حوزة سنجشی خویش را بهروز کنند و یا در این زمینهها به تحقیق و ارزیابی بپردازند."