چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط راهبردهای انضباط کلاسی دبیران زبان انگلیسی در مدیریت رفتارهای ناهنجار و بی انضباطی در کلاس زبان با انگیزة یادگیری زبان دانشآموزان بود. ۳۷۴ دانشآموز دختر و پسر پرسشنامة راهبرد کلاسی دبیر زبان را تکمیل کردند که راهبردهای انضباطی را در شش محور مورد ارزیابی قرار میداد: تنبیه دانشآموزان، تشخیص رفتارهای مناسب و پاداش دادن به آنها، تبادل نظر با دانشآموزان در مورد بیانضباطی، درگیر نمودن دانشآموزان در روند تصمیمگیری در مورد نحوة برقراری انضباط در کلاس، تذکردادن به دانشآموزان در صورت بروز رفتارهای ناهنجار، و اعمال خشونت در قبال بیانضباطی. دانشآموزان همچنین آزمون انگیزه-نگرش گاردنر را تکمیل کردند. نتیجه نشان داد که انگیزة یادگیری با چهار راهبرد تشخیص/ پاداش، تبادل نظر، درگیر کردن و تذکر دادن ارتباط مثبت و معنا دار و با راهبردهای تنبیه و خشونت ارتباط منفی و معنادار دارد. از این میان راهبردهای تنبیه، پاداش، درگیر کردن، و بحث و تبادل نظر پیشبینیکنندة انگیزة یادگیری زبان هستند.
خلاصه ماشینی:
"" In recent years, as cultural factors receive more emphasis in EFL instruction, considerable attention has been drawn on understanding the role of cultural schemata in reading comprehension When reading texts from the target language culture, readers will naturally draw upon information gained from their own cultural experiences and cultural background knowledge The psychological processes involved in comprehension indicates that people’s understanding of language is a function of their past experiences, their background knowledge or what are technically known as their schemata Table 4 The Results of the two Groups' Performance on Cloze Test SD Mean Maximum Minimum N Groups 4.
Concerning content schemata, numerous research studies have demonstrated that a text dealing with a culturally familiar content will be easier to comprehend - all other factors being equal - than a culturally unfamiliar one (Abu-Rabia, 2003; Chihara, Sakurai and Oller, 1989; Carrell, 1987; Droop and Verhoeven, 1998; Pritchard, 1990; Rosowsky, 2000; Sasaki, 2000; Yeut Hung Chan, 2003, among others).
On the basis of the results obtained from the test, 60 students whose scores fell between one standard deviation above or below the mean score were selected as a homog Research on the psychological processes involved in comprehension indicates that people’s understanding of language is a function of their past experiences, their background knowledge or what are technically known as their schemata."