چکیده:
سابقه نسبتا کوتاه ولی پر بار آموزش از راه دور با توجه به تحولات و پیشرفتهای
روز در زمینه تکنولوژی ارتباطات جهتگیری بسوی استفاده هر چه بیشتر از این
تکنولوژیها در امر آموزش را پیش پای دستاندرکاران آموزش از راه دور کشور قرار
داده است.استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی پیشرفت مانند اینترنت در امر آموزش از
راه درو نمیتواند تنها در بکارگیری این ابزار بسیار سریع و موثر در امر آموزش و
ارزشیابی آن در دانشگاه پیامنور منحصر گردد. دانشگاه پیامنور ایران میباید
بعنوان تنها مرکزیت موجود ارائه آموزشهای از راه دور نه تنها به عنوان اصلیترین
مرکز ارائه آموزش از راه دور اقدام کند، بلکه این مرکزیت باید به شناسایی، ایجاد،
رشد و توسعه تواناییهای سایر دانشگاههای کشور در امر آموزش از راه دور بپردازد و
با هدف قرار دادن ارائه آموزشهای از راه دور با کیفیت بالا در سطح کشور و منطقه
رسالت خود را در امر توسعه فرهنگی و آموزشی کشور ایفا نماید.در این مقاله به مراحل
اجرایی ایفای این
نقش کلیدی توسط دانشگاه پیامنور خواهیم پرداخت و برخی تجارب بدست
آمده در این زمینه در سطح بینالمللی را نیز مورد مدافه قرار خواهیم داد.
خلاصه ماشینی:
"معیارهای مربوط ب پاسخگویی به نیازهای دانشجویان مانند: -خود پیمایی-بازخورد-کنترل شاگرد بر نتایج یادگیری-ارتباطات-آموزش همگروهان-ارزشیابی-تجدید نظر-بازخورد شاگردان و همکاران-تسلط بر ساختن آزمون و اعتباریابی آنالبته باید توجه داشت که جمع کردن و فراهم آوردن تمام تخصصهای لازم برای تدوین و تهیه معیارها و استانداردها در زمینههای بالا و انجام عملی ارائه دروس به صورت از راه دور نیازمند تشریک مساعی دانشگاههای مختلف و متخصصین مختلف در زمینههای طراحی آموزشی، حیطه محتوای و رسانههای ارتباطی پیشرفته میباشد.
مسلما میزان آشنایی و به کارگیری تکنولوژیهای جدید ارتباطی به عنوان یک مزیت نسبی در تعیین سرنوشت مراکز آموزش عالی و از راه دور تأثیر غیرقابل انکاری دارد، اما این آشنایی و کاربرد نیز باید به صورت سنجیده و برنامهریزی شده انجام شود تا کشور را از در غلطیدن در گرداب مصرف غیرمنطقی فرآوردههای تکنولوژیک سایر کشورها مصون نگهدارد.
این مسیر بطور منطقی در بستر و زمینهای از رشد در ابعاد سهگانه:زیر ساختهای فنی و تکنولوژیک ارتباطی، تواناییهای به کارگیری تکنولوژیهای ارتباطی توسط اعضاء هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان، و فرهنگ سازمانی موسسه مربوطه عبور میکند، و با تلفیق تکنولوژیهای جدید در امر آموزش و یادگیری دروس و(به تصویر صفحه مراجعه شود)دورههای موجود شروع شده، به ارائه دروس به صورت از راه دور و به دنبال آن ارائه دوره(ها)به صورت از راه دور، و در مرحله نهایی به صورت ایجاد دانشگاههای مجازی ختم میشود."