چکیده:
علم نحو عربی بر اصولی مبتنی است و از آبشخورهایی سیراب می گردد: آیات قرآن کریم، شعر و نثر اصیل عرب. در این میان پرسشی به ذهن خطور می کند که احادیث پیامبر اکرم(ص) چه جایگاهی در علم نحو دارند؟ پیامبری که همگان بر فصاحتش اذعان دارند. پس از فوت پیامبر اکرم(ص) کتابت حدیث به دستور خلفا منع شد و خدشه ای جبران ناپذیر در عرصه علم حدیث پدیدار شد. بسیاری از سخنان پیامبر نقل به معنا شد و حجیت لفظی خود را برای استدلال های نحوی از دست داد. در این نوشتار پس از بررسی مباحث نظری احتجاج به حدیث در نحو به نمونه هایی از احادیث در نخستین کتاب های نحوی بر جای مانده اشارت رفته است.
Arabic syntax is layed down on (certain) principles and is quenched by the holy Quran and original Arab prose and poetry. However، the question which might cross mind is the place and the significance the Prophetic Hadiths have in the syntax; the Propphet whose notable speaking abilities and eloquence is confessed by everyone. When the holy Prophet passed away، compiling and composing the Hadith was banned by the Caliphs and the science of hadith received a fatal and irreparable damage. Much of the speech of the Prophet was either restated and narrated or lost its verbal authenticity for further syntactic argumentation. This article is an attempt to have a critical analysis of the theoretical foundations of making references to Hadith and to present extracts from Hadiths in the remaining early books on syntax.