Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی الگوی مطلوب تربیت هنری در دوره ابتدایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 219 تا 246)

کلید واژه های ماشینی : هنری ، تربیت هنری ، دانش‌آموزان ، طراحی ، برنامه درسی تربیت هنری ، ارزشیابی ، نظام آموزشی ، طراحی الگوی مطلوب تربیت ، پرورش قابلیت‌های زیبایی‌شناختی دانش‌آموزان ، موسیقی

نظام آموزشی در هر جامعه‌ای دارای کارکردهای مختلفی است.یکی از این کارکردها که بیانگر پرورش قابلیت‌های زیبایی شناختی دانش‌آموزان می‌باشد، تربیت هنری است.اهمیت این کارکرد، از آن روست که در ابعاد مختلف نظیر بروز خلاقیت، رشد عاطفی و اخلاقی، ایجاد مهارت‌های حرکتی و دستورزی مواد و وسایل، پرورش قابلیت‌های گروهی و ارتباطی دانش‌آموزان دارای تأثیرات قابل ملاحظه است.اما علیرغم این نقش و تأثیر، تربیت هنری در برخی نظام‌های آموزشی از جمله نظام آموزشی ایران دارای جایگاه فرعی و حاشیه‌ای در برنامه‌های درسی مراکز آموزشی می‌باشد.با عنایت به اهمیت تربیت هنری و با توجه به کمبودها و مشکلات آن این مقام دری بازشناسی، تبیین و اعاده جایگاه شایسته تربیت هنری در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی است.این مهم از طریق طراحی یک الگوی برنامه درسی تربیت هنری انجام گرفته است که طی آن جایگاه عناصر هدف، روش‌های سپردهی و پی‌گیری و شیوه‌های ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی مشخص و مورد بحث قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"براین اساس، دو صاحب نظر مذکور با استناد به دیدگاه شورای ایالتی آموزش و پرورش کالیفرنیا 6 چهار هدف را برای تربیت هنری بر می‌شمارند که عبارتند از:1-رشد مهارت‌های ادراکی و عقلانی 7 2-پرورش قابلیت‌های مربوط به بیان و تجلی هنرمندانه 8 3-فهم میراث فرهنگی 9 4-رشد قابلیت‌های مربوط به قضاوت‌های زیبایی‌شناسی 10 (کورتیس و اسپایکر، 1977، ص 145)به هر صورت، از بررسی اهداف ذکر شده فوق، می‌توان استنباط کرد که مجموع اهداف تربیت هنری در دوره ابتدایی که حصول و برآورد آنها باید در دستور کار نظام آموزشی کشور قرار گیرد می‌توان در قالب 4 هدف به شرح زیر ارائه کرد:(1) noitingoC (2) temgduJ (3) noitcA (4) sitruc samohT (5) reiepS slrhC (6) noitacudE fo draoB etatS ainrofilaC (7) sllikS lautpecreP (8) sllikS evisserpxE (9) egatireh larutluC (10) tnemgduJ citehtseA 1-رشد و پرورش مهارت‌های مربوط به تماس، دست‌ورزی کردن مواد و وسایل مختلف، بروز افکار و تمنیات درونی خود با استفاده از وسایل مذکور(تولید هنری 1 )2-رشد آگاهی، ادراک و شناخت میراث فرهنگی و تاریخ جامعه از طریق بررسی و تعمق در آثار هنری مختلف(تاریخ هنر 2 ). (رایمر، 1972)براین اساس، یکی از حوزه‌های محتوایی که باید در تربیت هنری دوره ابتدایی مورد توجه قرار گیرد، هنرهای بصری است که دامنه‌ای وسیع از فعالیت‌های هنری، از نقاشی و طراحی گرفته تا ساختن اشیاء و وسایل مختلف را در بر می‌گیرد که می‌توان فرصت‌های یادگیری مربوط به این حوزه را به ترتیب زیر مطرح کرد:-نقاشی کردن، شامل مشاهده، ثبت، بیان و ارائه-رنگ‌آمیزی؛مخلوط کردن رنگ‌ها در ترسیم تصاویر، الگوها، مدل‌ها و مجسمه‌سازی-مدلسازی؛خلق آثار هنری سه بعدی با مواد انعطاف‌پذیری(مانند گل و پلاستیک)-ساختن؛به وسیله مواد مقاومی مانند چوب، مفتول، پلاستیک-الگوسازی؛تکرار الگوها به وسیله طراحی، مواد چاپی، نقاشی و حتی چاپ بر روی منسوجات‌-بافتن؛به وسیله کاغذ، نخ و پارچه-حل مسئله؛در تمامی فعالیت‌های مربوط به هنر، کاردستی و طراحی که مستلزم فرآیندهای تفکر(پروراندن ایده‌ها در ذهن)تجربه کردن(کشف وسایل و راه‌حل‌های مناسب)توجیه منطقی راه‌حل‌ها و ارزشیابی و نقادی آنها(از طریق مباحثه و نوشتن دیدگاه‌ها)می‌باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.