خلاصه ماشینی:
"وقتی رستگاری وقتی رستگاری اینجهانی میشود نگاهی به تاریخ جهانی از رواقیون تا یواخیم فیوره بیتا نقاشیان1 اشاره فلسفهی تاریخ، اوج دیدگاه نگرش تام تاریخ جهانی بود، اما این باروی عظیم فراگیر خشتی، در طول زمان، از یونان باستان تا عصر روشنگری آرام آرام، بر هم نهاده شد و آیندهای ناسوتی برای بشریت رقم زد.
زمان خطی که با انسانیشدن خدا در مسیحیت بر مبنای پدر، پسر، روح القدس و معادشناسی تئولوژی مسیحی به مفهوم اراده بشری میپیوندد و انسان را در نهایت بر فراز طبیعت قرار میدهد.
به عبارت دیگر به واسطهی این وحدانیت خالق و وحدت خلقت، یک «مشیت» واحد، بر جماعت مخلوق انسانی حاکم میگردد و اگر اجتماع واحدی با مشیت واحدی وجود دارد، پس تاریخ واحدی هم وجود دارد و بدین شکل «تاریخ جهانی» متصور میشود که در مقابل «تاریخ قدسی» است.
3. یواخیم با زمینیکردن روز هفتم که روز آسایش و رستگاری است و قراردادن در عصر سوم، دیدگاه بدبینانهی آگوستینی که منتهی به غایت منحط جهان در روند تاریخ بود را به دیدگاهی خوشبینانه بدل کرد.
110 21- Noli foras ire,in te ipsum redi; in interior homine habitat veritas 22- intus 23- foras 24-البته«آگوستین بردهداری را امری اجتماعی میدانست، اما بر آن بود که محبت مسیحی میتواند رنجهای ناشی از آن را تخفیف دهد، ولی این حکیم الهی بردهداری را ذیمدخل در امر رستگاری نمیدانست» (سیدجواد طباطبایی، جدال قدیم و جدید از نوزایش تا انقلاب فرانسه: تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا، تهران: ثالث،۱۳۹۰؛ ص134) 25- آگوستین در این تعبیر متأثر از مبادی بذریه یا عقول بذریهی یا بذور عقلیه (rationes seminales) رواقیون و نوافلاطونیان به ویژه فلوطین است."