Skip to main content
فهرست مقالات

نقش سیاق در تفسیر «جامع البیان عن تأویل آی القرآن»

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 203 تا 222)

کلیدواژه ها :

سیاق ،نظم ،توالی کلمات ،اتصال و ارتباط آیات ،جامع البیان عن تأویل آی القرآن

کلید واژه های ماشینی : سیاق، قرآن، تفسیر، طبری، تفسیر طبری، سیاق آیات، جایگاه سیاق در تفسیر طبری، روایات، خدا، سیاق آیات در تفسیر طبری

درک اهداف و مقاصد آیات، توجه به سیاق، یعنی دقت در ماقبل و مابعد آیه و در نگریستن در آهنگ کلی آیات را می‌طلبد؛از این روی آیه را از آیات دیگر جدا ساختن و بدون توجه به جهت‌گیری کلی آیات و سیاق و آهنگ جملات آن را تفسیر کردن، جز لغزش و دوری از مقصد قرآن نتیجه دیگری ندارد.نظر به اهمیت موضوع، این نوشتار، ضمن بیان معنای لغوی و اصطلاحی سیاق و ارائه دیدگاه‌های مختلف در این مورد، به بررسی نقش و جایگاه سیاق در تفسیر طبری پرداخته است.

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر می‌توان گفت که حجیت دلالت سیاق و اصل قرینه بودن آن یکی از اصول عقلایی محاوره است که در همه زبان‌ها به آنها ترتیب اثر داده می‌شود و مفسران و دانشمندان علوم قرآنی نیز ضمن توجه به نقش سیاق در تفسیر آیات، به تأثیر چشمگیر آن در تعیین معنای واژه‌ها و فهم مفاد آیات تصریح کرده‌اند. طبری ذیل این آیه، پس از پایان اختلاف رأی أهل تأویل در معنی و مراد آیه، به ترجیح تأویل کسانی پرداخته که می‌گویند تفسیر آیه این است:جبرئیل، آنچه را که پروردگارش به او وحی کرد، بر رسول خدا(ص)وحی کرده است؛و در این مورد نیز از ارتباط بین آغاز و انجام آیات بهره می‌گیرد و می‌نویسد: در ابتدای سوره سخن از رسول خدا(ص)و جبرئیل به میان آمده است و آیه:«فاوحی الی عبده ما اوحی»در سیاق آن می‌باشد و دلیلی بر روی گردان ساختن خبر از آندو وجود ندارد 2p}. p} طبری ذیل آیه یاد شده می‌نویسد:اهل تفسیر در مراد از«هذا الذی رزقنا من قبل»اختلاف کرده‌اند، برخی گفته‌اند:یعنی در دنیا و پیش از بهشت از آن بهره‌مند شده‌اند، برخی دیگر گفته‌اند یعنی در خود بهشت قبلا از آن متنعم بوده‌اند؛زیرا میوه‌های بهشت به علت مشابهت زیاد در رنگ و طعم و به جهت آن‌که هرگاه یکی از آنها چیده شود دیگری چون اولی به جایش می‌روید، تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.