خلاصه ماشینی:
"نوگرایی قدیمی و نو مختصات نوگرایی کنونی و عوارض آن گفتوگو با سیدجعفر مرعشی/ رئیس شورای عالی شبکهی مشاوران مدیریت و مهندسی ایران اشــاره آیا نوگرایی امری جدید است و یا قدمتی به سابقهی زندگی انسان دارد؟ اگر نوگرایی قدیمی است، آیا نوگرایی کنونی با نوگرایی در دورههای گذشته یکسان است؟ اگر نه، چه خصوصیاتی نوگرایی کنونی را از سایر انواع آن در طول تاریخ متمایز میسازد؟ تفاوت گونههای مختلف نوگرایی، ظاهری و عارضی است و یا تفاوتی جوهری در میان است؟ منشأ خصوصیات متمایز نوگرایی کنونی چیست؟ آیا نوگرایی آسیبهایی نیز دارد؟ این آسیبها کداماند و در جامعهی ما چگونه بروز کردهاند؟ موضوع مورد بحث، زندگی ترقیخواهانه است.
بهعنوان مثال، سالیان سال انسانها پنیر مصرف میکردهاند، اما ترکیبهایی که از پنیر ساخته میشده، بسیار محدود بوده است، میل به نوگرایی در کنار افزایش اطلاعات نسبت به امکان ایجاد و مصرف ترکیبهای مختلف موجب شده است که انواع بسیار متنوعی از ترکیبات پنیر تولید و مصرف شود.
در این میان کسانی که سطح عمیقتری از باورهای دینی دارند، هرچند از دین اعراض نخواهند کرد اما ممکن است از هویت اجتماعی دینی دوری کنند و ترجیح دهند در زندگی فردی خود دینداری را دنبال کنند؛ چراکه به نظر آنان، ناکارآمدی مدیریت منتسب به دین، وجههی هویت اجتماعی دین را تخریب کرده است؛ در نتیجه شاهد هستیم که جدایی دین از سیاست که بعد از رنسانس رخ داد، در جامعهی ما به شکل دیگری در رفتارهای اقشاری از مردم دنبال میشود؛ یعنی افراد متدین تلاش میکنند دین خود را حفظ کنند اما هویت اجتماعی دین ممکن است دیگر برای آنان معنایی نداشته باشد."