Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیو لیپمن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 35 تا 56)

نقد و بررسی مبانی فلسفی و تربیتی الگوهای آموزش تفکر انتقادی در دهه های اخیر توجه بسیاری از محققان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. یکی از این الگوها که جاذبة تحقیقی زیادی دارد، الگوی آموزش تفکر انتقادی "ماتیو لیپمن" است. لیپمن این الگو را در سال های آخر دهه 1960 طراحی و سپس در "مؤسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان" به اجرا در آورد هدف از نگارش این مقاله بررسی مفروضات زیر ساخت و مبانی فلسفی الگوی لیپمن است. برای تحقق این هدف، ابتدا دیدگاه های "زمینه گرایی" و "نسبیت گرایی" مورد اعتقاد لیپمن بررسی می گردد، سپس محدودیت های این دو دیدگاه نشان داده می‌شود و در پایان پیشنهاداتی مبنی بر به کارگیری دیدگاه "عینیت گرایی- زمینه گرایانه" در زمینه تربیت تفکر انتقادی و نگریستن به مولفه های دانشی و نگرشی به عنوان مضامین اصلی پرورش روح انتقادی ارائه می‌گردد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.