Skip to main content
فهرست مقالات

نقش نظام اطلاعاتی و فن آوری اطلاعات در تصمیم مؤثر

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 193 تا 218)

کلیدواژه ها :

تصمیم‌گیری ،فن‌آوری اطلاعات ،نظام اطلاعاتی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، نظام اطلاعاتی ، فن‌آوری اطلاعات ، نظام اطلاعاتی مدیریت ، مدیران ، نظام اطلاعاتی و فن‌آوری ، تصمیم‌گیری ، فن‌آوری اطلاعات در فعالیت‌های مدیریتی ، نظام اطلاعاتی مدیران ، تحول فن‌آوری اطلاعات و تأثیر

در این مقاله، با بیان مفاهیم تصمیم‌گیری، نظام اطلاعاتی و فن‌آوری اطلاعات، نقش و کارکرد نظام اطلاعاتی در هر مرحله از فرایند تصمیم گیری و سطوح مدیریتی تشریح گردیده است و جلوه‌های مختلف نظام اطلاعاتی در پرتو تحول فن‌آوری اطلاعات و تأثیر آن در فعالیت‌های مدیریتی و اخذ تصمیمات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.استفاده مؤثر از نظام‌های اطلاعاتی مختلف به منظور افزایش سطح دانش و بینش تصمیم گیرندگان، براساس نوع تصمیمات، سطح تصمیم‌گیری، نوع اطلاعات، رفتار تصمیم گیرنده و فعالیت‌ها و پذیرش کاربر موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است.در پایان به عنوان نتیجه‌گیری، تأثیر فن‌آوری اطلاعات در فعالیت‌های مدیریتی خصوصا در کمک به مدیران در هر مرحله از تصمیم‌گیری، یعنی:شناسایی سریع مسائل سازمانی، تجزیه و تحلیل مسائل و ارائه راه حل‌های بهینه و همین‌طور در نحوه تصمیم‌گیری بیان گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده در این مقاله، با بیان مفاهیم تصمیم‌گیری، نظام اطلاعاتی و فن‌آوری اطلاعات، نقش و کارکرد نظام اطلاعاتی در هر مرحله از فرایند تصمیم گیری و سطوح مدیریتی تشریح گردیده است و جلوه‌های مختلف نظام اطلاعاتی در پرتو تحول فن‌آوری اطلاعات و تأثیر آن در فعالیت‌های مدیریتی و اخذ تصمیمات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند اندازه‌گیری برگشت اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها در سطح ملی و سازمانی با مشکلاتی مواجه بوده است و تا کنون تلاش‌ها برای ارائه مدلی که به مدیریت در اخذ تصمیمات برای سرمایه‌گذاری روی فن‌آوری اطلاعات کمک نماید با موفقیت همراه نشده است 2 ، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از متغیرهای سیستم اطلاعاتی عامل مؤثر در موفقیت سازمان‌ها و موجب افزایش بهره‌وری آنها می‌باشد. بعضی از تصمیم‌گیرندگان از نظام اطلاعاتی رسمی برای جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل راهکارها، جهت تعیین اخذ بهترین تصمیمات استفاده می‌کنند، اما برخی از تصمیم گیرندگان بیشتر بر اساس قضاوت‌های شخصی و ادراکات فردی بدون بهره‌گیری از یک رویه رسمی برای«فهم»مسأله و انتخاب مناسب‌ترین راه اقدام می‌کنند. در سطوح پایین سازمان، فعالیت‌ها تکراری و قابل برنامه‌ریزی هستند و در نتیجه استفاده از داده پردازی، فعالیت‌های خود کار امور دفتری و نظام اطلاعاتی مدیریت برای ارائه گزارش‌های مورد نیاز مدیران جهت اخذ تصمیمات مؤثر در این سطح از سازمان بسیار گسترده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.