چکیده:
سیاست حضرت رسول خدا(ص)با زردشتیان ناحیه هجر در منطقه بحرین به عنوان اهل کتاب
اعتراض برخی از مسلمانان را برانگیخت.اما پیامبر به شدت با این گروه برخورد کرد.تا
جایی که برخی منابع از آن به عنوان منافقان یاد کردهاند.خلفای اولیه نیز با تأسی
از رسول خدا(ص)پس از فتح ایران زردشتیان را به عنوان اهل ذمه 1 پذیرفتند.
خلاصه ماشینی:
"» 1 در نامه پیامبر(ص)به خسرو پرویز نیز واژه«مجوس»صراحتا به کار رفته است:«بسم الله الرحمن الرحیم، من محمد رسول الله الی کسری عظیم فارس، سلام الله علی من اتبع الهدی و آمن با لله و رسوله شهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و أمن محمدا عبده رسوله و ادعوک بداعیه الله عز و جل، فانی انا رسول الله إلی الناس کافه الا انذر من کان حیا و بحق القول علی الکافرین، فأسله تسلم، فإن أبیت، فإن أثم المجوس علیک» 2 * بنابر روایت ابن اثیر، رسول خدا در سال ششم هجری عمرو بن عاص را به عمان فرستاد و او از زردشتیان آنجا جزیه گرفت و به مدینه برگشت، 3 به نظر میرسد که در مورد تاریخ این مأموریت اشتباهی صورت گرفته است زیرا در سال ششم هجری عمرو بن عاص هنوز مسلمان نبود و حکومت اسلامی بر شبه جزیره عرب مسلط نشده بود، ضمن آنکه خطر کفار به ویژه قبیله قریش همچنان مسلمانان را تهدید میکرد.
ابو القاسم بن سلام پیشین، ص 35، سعید بن منصور بن شعبه، سنن سعید بن منصور، ج 2، حققه و علق علیه الاستاذ المحدث الشیخ حبیب الرحمن الأعظمی، لبنان، بیروت، دار الکتبه العلمیه، بیتا، صص 90-92؛ابو بکر احمد بن الحسین بن علی البیهقی، سنن الکبری، ج 8، فی ذیله الجوهر النفی للعلامه علاء الدین علی بن عثمان الماردینی، الطبعه الاولی، الهند، حیدر آباد الدکن، دائره المعارف العثمانیه، 1354، ش صص 248-248."