خلاصه ماشینی:
"در همان اوان که تحت عنوان معاونت پژوهش سازمان تبلیغات، کار این مطالعات را شروع کردیم، و با توجه به آن شرایط اجتماعی معرفتی که به آنها اشاره شد و هجمهی الهیات و فلسفههای وارداتی و نظریههای اجتماعی وارداتی و نیازهایی که انقلاب در جامعه پدید آورده بود و انقلاب نیازمند تولید معرفت و تکمیل مدعاها و ادعاها بود، و اینکه متوجه شدم که سازمان تبلیغات بهعنوان یک دستگاه فرهنگی و تبلیغی عمومی، ظرف مناسبی برای پیگیری این دغدغهها نیست، همان موقع از دوستان خواهش کردم که بنده را از حضور در سازمان معاف کنند و خودم به پای این مطالعات و احیانا فعالیتهای مناسب با این دغدغهها بپردازم.
یا در حوزهی بعضی دانشهای اسلامی مانند اصول فقه در طی 10 یا 15 سال اخیر، عدد کوچکی از فضلای پیشرو و اندیشمند حوزه، به مسئلهای به نام فلسفهی اصول پرداختهاند، اما هنوز این رشتهی مطالعاتی یا این دانش، صورت یک دستگاه معرفتی را پیدا نکرده است که یک معرفت دستگاهوار که بتوان به آن دانش اطلاق کرد.
شاید بتوان گفت 50 درصد مباحثی که در کتب رایج اصولی هست و مورد تحقیق و تدریس قرار میگیرد، از جنس مباحث فلسفهی اصول است که بخش قابل توجهی از آنها را تحت عنوان مبادی اصول در آغاز این دانش مطرح میکنند.
اگر دو خصوصیت برای کل زحماتی که شما کشیدهاید و تجلی آن در دفتر پژوهشگاه است، را بخواهیم بیان کنیم به نظر میآید یکی این باشد که میخواهید به نیازها و خلأها پاسخ بدهید و آنها را تأمین کنید و دیگر اینکه بر اساس مبانی دینی و مبتنی بر معارف اسلامی این کار را انجام دهید."