چکیده:
تصور بدنی ، پدیده پیچیدهای است که شامل مولفههای فیزیولوژیک، روانشناختی و جامعهشناختی میباشد. در سالهای اخیر رشد فزایندهای در پژوهشهای مربوط به تصور از بدن انجام شده است. این مفهوم در دهههای اخیر بسیار نقد و بررسی شده است. تصور بدن برای نخستین بار به وسیله شلدر و با چشم اندازی روان شناسانه، به صورت «تصویری از بدن که ما در ذهنمان شکل میدهیم و شیوهای که بدن برایمان آشکار می شود» تعریف شده است. در هر جامعه ای مجموعهای از الگوها و ایدهآلهای فرهنگی در ارتباط با خصوصیات زیبایی اندام و چهره در مورد زنان تبلیغ و اشاعه میشود. نمونه مشخصی از این ارزشها که امروزه در مورد زنان در اکثر جوامع مورد توافق قرار گرفته، باریک اندامی است. با توجه به اینکه، بر اساس پژوهشهای صورت گرفته، رسانههای جمعی و ارزشهای غربی از منابع مهم و تاثیرگذار بر تصور بدنی هستند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه دو سازه ارزشهای غربی و رسانههای جمعی بر تصور بدنی پرداخته شده است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در بین زنان بالاتر از 15 سال شهر تبریز، با تعداد نمونه 316 نفر انجام گرفته است. نتایج: نتایج گویای این نکته است که بین تاثیر ارزشهای غربی و تاثیر رسانههای جمعی با تصور بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و دو متغیر درونیسازی ارزشهای غربی و استفاده از اینترنت در مجموع 19 درصد از واریانس تصور بدنی را تبیین کرده است.
Body image is a complicated phenomenon including physiological, psychological and sociological indexes. Recently, new studies are conducted about body image. From a psychological perspective, it is defined, as "an image of the body one has in mind and the way that the body is seen". In fact, Body image is a mentality means that everyone is concerned with his /her appearance. Much of this mindset, positive or negative, roots in values of the society in which it is promoted. In every society, there are certain patterns and characteristics associated with cultural ideals of beauty and the ways that female body should look and appear. One specific example of this, which is accepted in most societies, is being slim. However, appearance and its ideals have a broad meaning and cannot be considered only from a physiological perspective. Instead, it can be studied from a sociological perspective, as it is the society which dictates the appropriate appearance for people. To the extent that a person tries to have an acceptable appearance, he or she is accepted by the community. The society and culture in which a person is born and grows, teaches them how to define and interpret many of the changes that occur in the body. It is through our perceptions of our body that we come to understand how to establish relations with others, and may also affect the responses that we receive from others. Considering the fact that mass media and Western values are among the most important influential sources by which body image is defined, this study examines the relationship between Western values and mass media with body image.
Body image, Internalizing of the ideal body model, Mass Media