چکیده:
این مقاله با هدف تبیین رابطه میان بیگانگی شغلی با فرهنگ سازمان در سازمانهای آموزشی، در میان کارکنان نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد اجرا شده است. از میان حجم کل جامعه آماری تعداد 285 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2007) و پرسشنامه بیگانگی شغلی سیمن (1991) بوده است، که پس از بررسی روایی (تحلیل عامل تاییدی) و پایایی (روش همسازی درونی) به منظور بررسی روابط میان متغیرها از روش معادلات ساختاری (تحلیل عاملی و تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری، حاکی از برازش مدل تاثیر بیگانگی شغلی بر فرهنگ سازمان با ضریب تاثیر37/0-= ( و معناداری مدل با توجه به شاخصهای برازش بود. بیشترین تاثیر بیگانگی شغلی بر مولفه سازگاری با ضریب تاثیر غیرمستقیم 30/0- است. قویترین بار عاملی فرهنگ سازمانی درآموزش و پرورش در بعد سازگاری با بار عاملی81/0 بود. درنهایت، خروجی لیزرل با مقادیر49/12- =t و 37/-0=R رابطه میان بیگانگی شغلی و فرهنگ سازمانی را تبیین نمود. بنابراین، میان بیگانگی شغلی و فرهنگ سازمان رابطه وجود دارد؛ هرچه بیگانگی شغلی کاهش یابد، نمرات مولفههای فرهنگ سازمانی افزایش مییابد.
 Sociologists believe the existence of corporations is necessary for society so that different roles can be assigned to people، facilitating social interactions and transactions. These roles help people control their social action and leads to relational cooperation. On the other hand، studies on culture are very significant in sociology، in which culture can be seen as a social pattern in society، involving values and believes، which produce a commonsense that leads to stability in social system. Numerous definitions are provided for culture، but one agreed definition comes from Habermas approach، in which culture is seen as a combination of beliefs and values under the name of common knowledge. Organizational culture (OC) includes the combination of patterns that direct staff behavior in organization and motivate their action for goal achievement. One of the important issues in organizational studies is OC، because it is identified as a key factor in organizational success. As a collection of assumptions that determines organizational values and norms، OC also helps in defining organizational goals. Different cultural، social and historical factors can impact OC، and OC itself can impact staff performance، creativity، job satisfaction and commitment. So recognizing the factors that impact OC is important because it has a great deal of influence on organizational outputs. Job alienation is one of the important factors that can impact OC. It leads to conflict between actions and value. In this research، OC is based on Denison model which divides it into 4 component: involvement، adaptation، mission، and integration. Using this model، the present study aims at explaining the impact of job alienation on organizational culture among educational staffs of Mashhad Country in 2013.    Methods & Material s  This is a survey study with descriptive and explanatory elements. Research instrument includes Denison's (2008) questionnaire of organizational culture and Seaman's (1991) questionnaire of job alienation. Research population is consisted of all employees at Mashhad's Organization of Education، of whom a sample of 285 individuals were selected using stratified random sampling method.   Discussion of Results & Conclusions  According to structural equations and goodness of fit statistics، the conceptual model of the study is meaningful. The greatest impact of job alienation is on adaptability component with b =-0/30. The most important component of organizational culture is also adaptability with factor loading of 0/81. Output of LISREL shows that the relationship between job alienation and organizational culture is meaningful. Likewise، both path analysis and factor analysis demonstrate that a meaningful relationship exist between job alienation and organizational culture in the sense that if sentiments of job alienation decrease the grades of organizational culture increase.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه تحلیل و ارزیابی اجتماعی انسان در درون نظام اجتماعی، یکی از اهداف اساسی مطالعات علوم اجتماعی است؛ و در این میان، مطالعه کنش اجتماعی انسانها و چگونگی ایفای نقش در واحدهای اجتماعی، از جمله سازمانها همواره مورد اهتمام بوده است، با توجه به اندک بودن تحقیقاتی با رویکرد جامعهشناسی در این زمینه، ضرورت مطالعه پیرامون تأثیر بیگانگی شغلی بر فرهنگ سازمان احساس میشود، تا با شناخت میزان تأثیر بیگانگی شغلی بر فرهنگ سازمانی، نیز تأثیر آن بر هرکدام از مؤلفههای فرهنگ سازمان، برنامهریزان و مسؤولان را با میزان تأثیرات Barbosa & Cardosa Francois Taormina بیگانگی بر فرهنگ آشنا نمود، در حل مسائل سازمانی مؤثر واقع شد.
Spector Weber& Pliskin Tonks & Nelson Ya-Chen Yilmas &sarpkaya Glenn Jay گلپرور و عریضی (1385) در پژوهشی با عنوان «نقش مشارکت شهروندان، شایسته سالاری و ساختار سازمانی در رفتار و نگرش کارکنان سازمانها» نشان دادند، بیگانگی سازمانی، مشارکت شهروندی و نگرش نسبت به شایسته سالاری، نگرشهای مهم و سرنوشتسازی هستند، که میتوانند بروندادهای یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهند.
جدول 7- ردهبندی عوامل متغیرهای مستقل و وابسته براساس بارهای عاملی در مدل نهایی متغیر وابسته بار عاملی R2 t متغیر مستقل بار عاملی R t درگیر شدن درکار 65/0 43/0 21/5 احساس بیقدرتی 57 /0 33/0 46/9 سازگاری 81/0 65/0 26/6 احساس پوچی 78/0 75/0 72/10- یکپارچگی 77/0 59/0 04/ احساس از خود بیگانگی 61/0 37/0 77/9- ماموریت 79/0 62/0 28/6 رابطه متغیرهای مکنون بار عاملی t بیگانگی شغلی با فرهنگ سازمان 37/0- 49/12- همان گونه که در جدول 7 ملاحظه میشود، بیشترین ضریب تأثیر فرهنگ سازمانی در بعد سازگاری است و این بدان معناست که در فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بعد سازگاری قویتر، سپس یکپارچگی، ماموریت و درگیر شدن در کار است."