چکیده:
عصر حاضر را «عصر ارتباطات» نامیدهاند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباط جمعی که وسعت، نفوذ و تاثیرات آن ها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار داده است. رسانهها به عنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در تمامی کشورها نقش حساس و مهمی را در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی و ... ایفا میکنند.
این تحقیق که از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بوده، به بررسی نقش رسانههای جمعی در گسترش و توسعه ورزش در جامعه میپردازد. تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد رسانههای جمعی به مثابه بزرگراه های اطلاعاتی و پل ارتباطی تاثیرگذار بر افکار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاعرسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند.
Nowadays، the"age of communication" that is called in the evening due to the wide use of media، their impactis enormous، with new forms of mass communicationand the development of human society has been affected. As part of the new structure of community media devices available and widespread public and critical role in all major countries in various fields of political، socio-cultural، economic، and ...Play. This research is a descriptive study-an analysis of the role of mass media in the developmentof sport in society. The results showed that mass media information، such as highways and bridges affect public opinion plays an important role in Notification process، rhetoric of education، social and cultural participation in sports، community sports development، comprehensive development of the country and are in charge.
خلاصه ماشینی:
نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش محمد خالدیان* 1 ، فردین مصطفایی 2 ، مهران صمدی 3 ، فرخ کیا 4 (تاریخ دریافت: 14/07/92 – تاریخ تصویب: 26/09/92) چکیده عصر حاضر را «عصر ارتباطات» نامیدهاند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباطجمعی که وسعت، نفوذ و تأثیرات آنها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار داده است.
تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد رسانههای جمعی بهمثابه بزرگراههای اطلاعاتی و پل ارتباطی تأثیرگذار بر افکار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاعرسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند.
com E-mail: دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه پیام نور استادیار مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور قرار داده است تربیتبدنی و ورزش است؛ عادات و رفتار ورزشی افراد جامعه، نگرشها و باورهای آنان در مسائل ورزشی، همگانی شدن و توسعه ورزش، همگی تحت تأثیر متقابل گرایشهای جامعه و رسانهها قرار گرفته است، یکی از راههای حمایت از توسعه ورزش و این باورها و نگرشها، رویکرد و مطالب رسانههای جمعی میباشد (کردی،1386).
تحلیل نظریات مختلف در مورد رابطه رسانه و ورزش نظریهپردازانی مانند اینیس، مک لوهان، پری برام، جرج گرنبر، مک کویل و دیگران در نگرش مثبت به رسانهها معتقدند که رسانههای ارتباطی جمعی ازجمله ماهواره، شبکههای تلویزیونی و رادیویی، مطبوعات و فضای سایبر، در گسترش روابط اجتماعی نقش مؤثری را در جامعه ایفا مینمایند.