چکیده:
در رهیافتهای سنتی به سواد آموزی همواره مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن کلمات محور فعالیتها قرار میگیرد و سواد آموزی تا حد فهم معنای سطحی زبان نوشتاری تنزل مییابد.در برابر این رهیافتها، دیدگاههای سواد آموزی نقادانه قرار دارند که قدرت تفکر و درک نقادانه را نیز مد نظر قرار میدهند و حتی آن را بر توانایی فهم کلمات مقدم میدارند و فراگیران را به فراسوی خواندن و نوشتن ابزاری و در جهت کسب آگاهی نقادانه از جهان سوق میدهند.نوشتن به عنوان یکی از بخشهای عمده جریان سواد آموزی همواره تحت تاثیر دیدگاههای سنتی قرار داشته است و روشها و مدلهای عمده ارائه شده در آموزش نگارش اغلب بر نگاههای ابزاری مبتنی بودهاند تا بر دیدگاههای نقادانه.در این تحقیق، ژورنال نویسی گفتگویی به عنوان یک فعالیت نگارشی نقادانه در آموزش زبان انگلیسی در یکی از دبیرستانهای تهران مورد بررسی قرار گرفته است.نقش ژورنال نویسی گفتگویی در ایجاد گفتگو به عنوان یکی از جنبههای عمدهء آموزش نقادانه و همچنین نقش آن در ایجاد توانایی نوشتن نقادانه و خلاقانه مواردی هستند که بهطور خاص در پرسشهای این تحقیق مورد توجه قرار گرفتهاند.دادههای سه گانه تحقیق(متن ژورنالهای گفتگویی، پرسشنامه، و مصاحبه نوشتاری)بهطور کیفی و در جریان یک فرایند مثلثی سازی با هدف یافتن الگوهای مرتبط با گفتگو و نگارش نقادانه مورد بررسی قرار گرفت.این بررسی نشان داد که نوشتن ژورنالهای گفتگویی در جریان یاد گیری زبان انگیسی به عنوان یک زبان خارجی میتواند به ایجاد یک رابطهء گفتگویی نقادانه بین معلم و دانشآموزان بیانجامد و نیز میتواند فرصتی فراهم کند تا دانش آموزان توانایی نوشتن نقادانه و خلاقانه، که از اهداف سواد آموزی نقادانه است را کسب کنند.
خلاصه ماشینی:
"این بررسی نشان داد که نوشتن ژورنالهای گفتگویی در جریان یاد گیری زبان انگیسی به عنوان یک زبان خارجی میتواند به ایجاد یک رابطهء گفتگویی نقادانه بین معلم و دانشآموزان بیانجامد و نیز میتواند فرصتی فراهم کند تا دانش آموزان توانایی نوشتن نقادانه و خلاقانه، که از اهداف سواد آموزی نقادانه است را کسب کنند.
) فعالیتهای کلاسی یکی از مباحث اصلی در پرسش و پاسخها بود که نوشتههای زیر نمونهای از انهاست:سینا(21 آبان 1380):(چطور میتوانم به دیگر دانشآموزان کمک کنم؟به عنوان سر گروه) ماجد(20 فروردین 1381):(نظر شما درباره زبان من چیست؟آیا دانشآموز خوبی هستم یا باید بیشتر تلاش کنم؟چکار باید بکنم تا در انگلیسی بهتر شوم؟)گاهی در ژورنالها سوالاتی مانند سوال علیرضا مطرح میشد که مربوط به خود ژورنال نویسی است:علیرضا(27 آذر 1380): (چرا ژورنال مینویسیم؟)سوالات متنوع دیگری مانند سوال جالب طاها و یا سوال فلسفی محمد صادق نیز در ژورنالها یافت میشد:طاها(1 آبان 1380):(درباره آینده فکر کردن را دوست دارم و آن را در ذهنم میسازم.
نمودار 3سوالات پرسشنامه مربوط به فرایند نگارشنوشتن ژورنال تا چه حد در عمق بخشیدن به تفکر شما درباره پدیدههای اطراف موثر بوده است؟نوشتن ژورنال تا چه حد در ایجاد توان انتقاد و دید نقادانه نسبت به وقایع مختلف موثر بوده است؟ بحث و نتیجهبررسی ژورنالها نشان داد دانشآموزان از این فرصت برای ایجاد یک رابطه گفتگویی با معلم سود جستهاند.
koocynneP (به تصویر صفحه مراجعه شود)این تحقیق همچنین نشان داد که ژورنال نویسی گفتگویی میتواند نقش موثری در سواد آموزی نقادانه نیز ایفا کند و میتواند دانشآموزان را در فراتر رفتن از یک دیدگاه ابزاری نسبت به خواندن و نوشتن(مک لارن، 1988)یاری نماید."