چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش در شرکت لبنیات صباح و با هدف اصلی تعیین میزان تاثیر، هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی (4p) بر میزان فروش محصولات شرکت و همچنین ارائه مدل و پیشنهادات، جهت بهبود تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر میزان فروش محصولات شرکت صورت گرفته است. در این پژوهش با توجه به مدل تحقیق یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی پژوهشی طرح گردید. به منظور اجرای پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل جمعی از خرده فروشان شهرستان رشت می باشد، که از جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 156 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. پس از جمع آوری کامل پرسشنامه ها و نمره گذاری آنها، کلیه اطلاعات با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. بطور کلی نتایج نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد مورد تائید قرار می گیرد، یعنی از دیدگاه خرده فروشان، عناصر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش شرکت لبنیات صباح مؤثر است و اولویت تاثیر هر یک از عوامل متفاوت می باشد، به عبارت دیگر بهره گیری از عناصر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش محصولات شرکت موثر می باشد. همچنین مشخص گردید که از دیدگاه مشتریان، عنصر ارتقا فروش بیش از چهار عنصر دیگر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش محصولات شرکت مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش در شرکت لبنیات صباح در ابتدا به مرور ادبیات موضوعی مرتبط با تحقیق خواهد پرداخت و با استفاده از مدل مفهومی، فرضیه های تحقیق بیان شده و سپس روش های تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری داده ها و آزمونهای آماری مورد استفاده تعیین خواهد شد.
جهت حل مسئله و رد یا تایید فرضیه های تحقیق، گامهای زیر پیموده شد: مطالعه ادبیات موضوع، استخراج سازهها، متغیرها و عوامل مرتبط با تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر میزان فروش، طراحی ابزار اندازه گیری داده ها و اطلاعات، تهیه پرسشنامه نهایی و توزیع در بین خرده فروشان شهرستان رشت و سپس جمع آوری آن، مطالعات میدانی و اصلی و جمع آوری داده ها و اطلاعات، انجام آزمون های آماری مختلف و در نهایت تجزیه و تحلیل به دست آمده، که البته در مبحث تجزیه و تحلیل نتیجه به دست آمده از آزمون های مختلفی همچون Alph Cheronbach،Binomial Test ، KS ، Fridman، و نرمافزار آماری مورد استفاده بمنظور انجام تجزیه و تحلیلها، Spss بوده است.
تحقیق حاضر مشابه تحقیقات دیگر، تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی را بر میزان فروش بیان داشته و به این نتیجه رسیده است که، جهت افزایش حجم فروش، بررسی آمیخته بازاریابی و شناسائی نقاط قوت و ضعف آن و سپس اقدامات اصلاحی و مناسب، شرط لازم می باشد."