چکیده:
کمیت و کیفیت فضاها در آموزش ویادگیری نقش به سزایی دارد، گرما یا سرمای بیش از حد کلاس،نامناسب بودن نور و نظافت کلاس، سر و صدای غیر معقول و تعداد بیش از حد دانش آموزان درکلاس موجب کاهش کیفیت تدریس ویادگیری می شود. ضرورت مدیریت مدارس در کلاسهای درس مدارس ایران که مملو از دانشآموز است، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده است تا به شیوههای مدیریت فضاهای آموزشی و تاثیرآن بر یادگیری پرداخته و مروری بر نقش این عوامل در تسهیل فرایند یادگیری در مدارس شود. دراین پژوهش توصیفی از روش تحقیق کتابخانهای استفاده شده است. نتایج نشان داد که برای اعمال مدیریت بر کلاس درس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری، خود معلم باید فردی کارا باشد تا از مهارتهای مدیریت کلاس درس بهره گیرد. همچنین مدیر به عنوان فرد در راس کادر اداری مدرسه و همچنین معاونین او باید هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی شرایط ایده آل را برای یادگیری بیشتر فراهم کنند.همچنین معلم به عنوان اصلی ترین عامل تاثیر گذار بر طراحی فضاهای یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی فراگیران تشخیص داده شد.
خلاصه ماشینی:
"نقش مدیریت فضاهای آموزشی مدارس در یاد دهی-یادگیری دانشآموزان سیدجمال بارخدا 1 ، اقبال احمدی 2 ، ناهید محمدی 3 ، زهرا خورشیدپور 4 چکیده کمیت و کیفیت فضاها در آموزش ویادگیری نقش به سزایی دارد، گرما یا سرمای بیش از حد کلاس،نامناسب بودن نور و نظافت کلاس، سر و صدای غیر معقول و تعداد بیش از حد دانش آموزان درکلاس موجب کاهش کیفیت تدریس ویادگیری می شود.
معماری و فضای مدارس یکی از پارامترهای مؤثر تربیتی و آموزشی درامرتعلیم وتربیت نوین به شمارمی رود و همانگونه که صاحبان اندیشه دربررسی مسائل آموزشی همواره عوام لگوناگون چون خانواده،معلم، روش تدریس،کتب درسی،مدیریت آموزشی وغیره را به عنوان عوامل مؤثر در فرایند تحصیلی مورد تأکید قرار می دهند معماری یا فضای فیزیکی مدرسه نیز دراین میان به عنوان یک عامل زنده و پویا درکیفیت فعالیتهای آموزشی وتربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند(کریمی، علی ۱۳۸۴).
حال اگر وظیفه آموزشی معلم با کم آگاهی او به خوبی انجام نگیرد و کلاس درس او سطح مناسبی از اندیشه و دانایی را شاهد نباشد، ممکن است فراگیران نسبت به حضور در چنین کلاسی احساس تردید کنند و به این نتیجه برسند که خود با مطالعه کتاب میتوانند به همین سطح از آموزش که معلم آن را عهدهدار شده است، دست یابند.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری فراگیران بیش از هرچیزمتاثر از مدیریت معلم بر کلاس درس و به ویژه طراحی دقیق فضای یادگیری از طرف اوست، معلم به عنوان تنها نماینده ی نظام آموزشی که به صورت مستقیم بر فراگیران تاثیر گذار است می تواند با دور اندیشی و طراحی مطلوب یک فضای آموزشی مناسب موجبات پیشرفت یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی فراگیران را فراهم کند و برعکس با طراحی فضای نامناسب باعث افت تحصیلی ودر نتیجه کاهش روند پیشرفت تحصیلی فراگیران شود."